Abstract: Bakgrund: Det finns för närvarande mer än 40 000 trådbussar i över 350 städer över hela världen. Trådfordon var vanliga fram till1960-talet då fossildrivna fordon tog över marknaden. Främsta anledningarna var tidsandan, billig olja, låga investeringskostnader och okunskap om oljans miljöpåverkan. Dagens miljöproblem, de sinande oljereserverna och en stor global efterfrågan innebär att oljepriset inom några år riskerar att ligga betydligt högre än idag. Oavsett om klimatförändringarna tvingar oss att minska användningen av fossila bränslen eller att de helt enkelt tar slut så måste vi finna alternativ.
Syfte: Idag finns inget system för kommersiellt bruk. Idén med elvägar är att använda beprövad, miljövänlig och robust teknik och förfina användningen. Eldrift framstår som ett realistiska alternativet till oljan på kort och medellång sikt. Utmaningen är att elektriska fordon innebär ett paradigmskifte där stora ekonomiska intressen står på spel. Oljebolag, fordonstillverkare och skattesystemet utmanas. Elvägar kombinerar järnvägens miljövänlighet och driftsekonomi med vägnätets tillgänglighet och flexibilitet.
Trafikverket ska stödja Energimyndighetens projekt 33843-1 Elektriska vägar med teknisk kompetens avseende byggande, underhåll och drift av vägkonstruktion och tillika kompetens inom elkraft.
Projektet består av två delprojekt:
- Via luftledning (specialiststöd 400tkr),
- Via vägbana (specialiststöd 400tkr)Abstract: Background: There are currently more than 40 000 trolley buses in over 350 cities worldwide. Wire vehicles were common until the 1960's, when fossil-fueled vehicles took over the market. Main reasons was the zeitgeist, cheap oil, low investment and lack of knowledge about oil's impact on the environment. Today's environmental problems, the dwindling oil reserves and a large global demand means that the oil price within a few years might be significantly higher than today. Whether climate change is forcing us to reduce use of fossil fuels or that they simply run out so we must find alternatives. Purpose: Today there is no system for commercial use. The idea of electrified roads is to use proven, environmentally and robust technology and refine their use. Electric power emerges as a realistic alternative to oil in the short and medium term. The challenge is that electric vehicles represents a paradigm shift where large economic interests are at stake. Oil companies, vehicle manufacturers and the tax system is challenged. Elvägar combine rail's environmental performance and operating economy with road network availability and flexibility.
The Swedish Transport Administration will support the Agency's project 33843-1 electrical paths with technical expertise in construction, maintenance and operation of road construction and also the expertise in electrical power.
The project consists of two subprojects: - via overhead, - via the roadway.