National Transport Library Research Database

Energisnåla asfaltbeläggningar - Kalltillverkad asfalt (Low energy asphalt pavements - cold asphalt)

  • Said, Safwat
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2011-01-01 -- 2020-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2011/60012
Subject(s): Online resources: Abstract: Kalltillverkad asfalt har periodvis använts i Sverige under ca 50 år. Kalltillverkad asfalt innebär att ballasten inte värms utan endast bindemedlet som utgörs av bitumenemulsion baserad på penetrationsbitumen. Användningen har delvis påverkats av energipriset och när det har varit högt har intresset för tekniken ökat. Potentialen för kalltillverkad asfalt bedöms vara stor för svenska förhållanden med ett omfattande lågtrafikerat vägnät. Målsättningen är att öka användningen av kalltillverkad asfalt på mer högtrafikerade vägar där av tradition varmblandad asfalt används. De krav som riksdag och departement ställer på energieffektivisering och minskade utsläpp av CO2 bidrar till ett ökat intresse för kalltillverkad asfalt. Kalltillverkad asfalt halverar CO2-utsläppen i jämförelse med varmtillverkad asfalt. Vid kall återvinning av returasfalt reduceras utsläppen med ca 90 %. Projektet startades upp 2011. I steg 1 bildades en branschsammansatt styrgrupp. Arbetet fokuserades på insamling av erfarenheter från både Sverige och utlandet samt framtagande av ett FOI-program. I steg 2 (2012-2015) låg fokus på att vidareutveckla tekniken och lyfta fram några framgångsrika koncept genom utförande av provvägar. I samband med det arbetet togs förslag fram till några kalltillverkade asfalttyper (främst till bärlager) baserade på bitumenemulsion. Vidare genomfördes en översyn av befintliga provningsmetoder för bestämning av relevanta egenskaper och prestanda hos asfaltmassan. För att möjliggöra användning på mer högtrafikerat vägnät sattes målsättningen att försöka höja prestandan på kalltillverkad asfalt genom att använda styvare bindemedel. Aktiviteterna under 2016-2018, steg 3, har fokus på uppföljning och utvärdering av utförda provvägar (3 st) samt framtagande av specifikationer för kalltillverkad asfalt anpassade för svenska förhållanden. Resultaten utgör ett värdefullt underlag för att få gehör för Sveriges önskemål under pågående arbete med utveckling av ny produktstandard för kalltillverkad asfalt inom CEN, samt bidrar till införandet av relevanta krav i regelverk.Abstract: Cold asphalt has periodically been used in Sweden for about 50 years. Cold asphalt means that the aggregate is not heated, only the bituminous emulsion based on penetration bitumen. The usage has been partly influenced by the price of energy and when it has been high, the interest in the technology has increased. The potential for cold asphalt is considered to be high for Swedish conditions with an extensive volume of low traffic roads. The aim is to increase the use of cold asphalt on more high-traffic roads where traditionally hot mix asphalt is used. The requirements from parliament and ministry on energy efficiency and reduced emissions of CO2 contributes to an increased interest in cold production of asphalt. Cold asphalt reduces the CO2 emissions with 50% in comparison with hot production of asphalt. In cold recycling of reclaimed asphalt the emissions are reduced by about 90%. The project started up in 2011. In step 1 an industry steering committee was formed. The work was focused on the collection of experiences from both Sweden and abroad, and the preparation of a research program. In step 2 (2012-2015), the focus was on further development of the technology and highlight some successful concepts by performing test roads. In connection with this work, proposals of some cold asphalt types (primarily for base course) based on bitumunious emulsion was prepared. In addition, a review of existing test methods for determining the relevant characteristics and performance of the cold asphalt was conducted. To enable the use on more high-traffic roads the goal was set to try to improve the performance of cold asphalt by using harder binder grades. The activities during 2016-2018, Step 3, focuses on monitoring and evaluation of the existing test roads (3) and to draw up specifications for cold asphalt for Swedish conditions. The results provide a valuable basis to gain support for Sweden's wishes during the work with the development of a new product standard for cold asphalt within CEN, and also contributes to the introduction of relevant requirements in regulations.
Item type: