Abstract: Tunnelmiljöer står i dagsläget utanför miljökvalitetsnormernas gränsvärden för partiklar, samtidigt som mätningar visar att just dessa miljöer har de högsta halterna i transportsystemet. Detta gäller såväl vägtunnlar som järnvägstunnlar. Exponeringen för trafikanter i fordon och på perronger och för personal som jobbar i tunnelmiljöer (drift och underhåll, biljettförsäljning etc) är oftast hög, men kortvarig jämfört med ovan mark där halterna är lägre men exponeringen oftast mer långvarig. Långa tunnlar byggs för närvarande i flera stora infrastrukturprojekt i Sverige där hanteringen av de förväntade höga partikelhalterna är ett påtagligt och svårlöst problem. Partikelkällorna skiljer sig åt mellan väg- och järnvägsmiljöer. I vägmiljöer uppstår höga partikelhalter från slitage av vägbeläggning, speciellt vid dubbdäckanvändning, samtidigt som antalskoncentrationerna är höga av ultrafina partiklar från fordonsavgaser. I järnvägsmiljöer är partiklarnas källor i huvudsak slitage av bromsar, hjul, räler och kontaktledningar. Föreliggande projektförslag syftar till att identifiera och kvantifiera de viktigaste partikelkällorna i väg- och järnvägstunnelmiljöer och brett analysera vilka åtgärder kopplade till såväl material och trafik som själva tunnelmiljön, som effektivast kan minska emissionerna.Abstract: Tunnel environments stands in the current situation outside EQS limits for particulates, while the measurements show that these environments have the highest concentrations in the transport system. This applies to road tunnels as well as railroad tunnels. The exposure of road users in vehicles and on platforms, and for staff who work in underground environments (operation and maintenance, ticket sales, etc.) are usually high, but short-lived compared to above ground where concentrations are lower but the exposure is usually more prolonged. Long tunnels being built in several major infrastructure projects in Sweden, where the handling of the expected high particle concentration is a significant and difficult problem. The particle sources differ between road and rail environments. In road environments resulting high particulate levels from wear of road surfaces, especially when use of studded tires, while the numbers are high concentrations of ultrafine particles from vehicle exhaust. In railway environments are particle sources mainly wear of brakes, wheels, rails and overhead lines. The present project proposal aims to identify and quantify the major particle sources in road and rail tunnel environments and broadly analyze the measures related to both material and traffic that the tunnel environment, which can most effectively reduce emissions.