National Transport Library Research Database

Styvhetsmätning av spårväxlar (Implementering av projektet Innotrack) (Stiffness measurement in accordance (Implementation of the project Innotrack))

  • Nissen, Arne
  • EBER Dynamics AB, Svenskt företag eller organisation, 556828-0647
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2012-03-29 -- 2013-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2012/22215
Subject(s): Abstract: EU-projektet INNOTRACK där Banverket/Trafikverket deltog gav ett flertal goda resultat, som när de implementeras kan ge mycket goda förbättringar för järnvägen. Delprojekten SP 2 (Track Support Structure) och SP 3 (Switches and Crossings) använde styvhetsmätning såsom metod för tillståndsbedömning. Enligt Innotrack så kan spårstyvheten genom växlar se väldigt olika ut. Vissa växlar uppvisar en jämn styvhet (vilket är att föredra), både genom växeln och i relation till angränsande spår medan andra växlar uppvisar kraftiga styvhetsvariationer. Mätning genomförs med befintlig mätvagn av typ IMV100. Genom samtidig mätning av spårläge och spårstyvhet på Malmbanan bör ett gott underlag för att bedöma hur mer optimerad planering av underhåll / prediktering av nedbrytning kan göras.Abstract: The EU-project Innotrack where Trafikverket was a partner had several good results, which can give decreased cost for maintaining the railway when they are implemented. The subproject SP 2 (Track Support Structure) and SP 3 (Switches and Crossings) used stiffness measurements as a condition monitoring method. Acoording to Innotrack the stiffness in a switch and crossing can vary very much. Some switches and crossings have an even stiffness (recommended), both in straight and diverging route, and in others the stiffness varies over a short distance. Measurements will be done by using an existing measurement car IMV100.
Item type: