National Transport Library Research Database

ELVIS - demonstrationsprojekt för längre och tyngre tåg (ELVIS - demonstration project with longer and heavier trains)

  • Vierth, Inge
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, SCA Skog AB, Stora Enso Skog AB, Trafikverket, SCA Transforest AB, ScandFibre Logistics AB, Stora Enso Logistics AB ; 2011-11-01 -- 2014-06-30 ; 18920999 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten
  • Trafikverket 34921-1
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets övergripande mål är att visa hur energianvändningen, uttrycket i kWh per tonkilometer, kan reduceras om man använder längre respektive tyngre tåg jämfört med dagens lösningar. Energibesparingspotentialen för hela systemet ska beräknas. Projektet har också som mål att visa om längre/tyngre tåg ger lägre transportkostnader, att beräkna samhällsekonomiska effekter av längre/tyngre tåg och att visa om längre/tyngre tåg kan leda till en kapacitetshöjning i järnvägsnätet. Projektet genomförs i form av fyra delprojekt varav de första två är demonstrationsprojekt med längre respektive tyngre tåg. Demonstrationsprojekten begränsas till skogsindustrins transporter med eltåg. Delprojekt 3 utvärderar och analyserar resultatet av de genomförda järnvägstransporterna utifrån ett trafik- och nätverksperspektiv. Delprojekt 4 syftar till att undersöka hur elförbrukningen påverkas av att använda längre och/eller tyngre tåg.Abstract: The project will analyse how the railway system can be made more efficient by using longer or heavier cargo trains. Two demonstrations, one with longer trains and one with heavier trains will be undertaken. These will show the potentail of this technology, the required organisational adaptations, infrastructural limitations and so on. The hypotheses is that longer and heavier trains have a potential to make transports more efficient both in terms of energy consumption and economically. These hypotheses will be evaluated by measuring electricity consumption and by a cost benefit analysis. It will also be analysed how network capacity, other traffic, operator needs, robustness etc. are affected by the phisical and temporal space that are allocated to a specific train.
Item type: