National Transport Library Research Database

Mer trailer med järnväg i Trelleborgs Hamn - steg 1

  • Jönsson, Roger
  • Kockums Industrier AB, Svenskt företag eller organisation, 556277-1674
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Trafikverket, Trelleborgs Hamn AB, Kockums Industrier AB, M4 Gruppen Logistik AB, TX Logistik AB ; 2011-10-01 -- 2012-10-01 ; 64500000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten
  • Trafikverket 35394-1
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets övergripande mål var att undersöka förutsättningarna att nå 30 procent andel trailer på järnväg i Trelleborgs hamn, jämfört med dagens cirka 5 procent. Projektet syftade också till att ge marknaden en bild av ett transportupplägg med MegaSwing (en teknisk lösning som består av en järnvägsvagn som tillåter lastning och lossning av trailers direkt med dragbil eller med en tugmaster från terminalen) och visa att det fungerar på en operativ nivå. Ett mål med projektet var att visa på positiva miljöeffekter med detta transportupplägg. Målet var att visa en minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp på 1,1 miljoner liter diesel respektive 3 200 ton koldioxid per år.Abstract: Our vision is to achieve a 30 % share of rail transports for semi-trailers in the Port of Trelleborg by the year of 2020. Today, 650 000 semi-trailers are passing through Port of Trelleborg, whereas only 10 % uses rail transport. This imbalance towards road transports causes high impact on traffic, road damage and environment. The reason is physical limitations in trailers and at the terminal areas as weil as a conservative approach from major logistical actors. A technical solution has been developed by Kockum Industries consisting of a new intermodal wagon for railway transports which overcome current limitations. The objective ofthis project is to provide a Proof-of-Concept: - the solution fultilIs operational needs - it is commercially and environrnentally competitive.
Item type: