Abstract: Behov av viktsreduktion inom fordonsindustrin genererar ökad användning av höghållfasta och ultrahöghållfasta stål. Syfte och mål med detta projekt är att hitta möjligheter för att sänka vikten på avancerade fordonskomponenter samt föreslå förbättrade materialdata till FE-simulering. Dessa mål skall nås genom att arbeta med nya strategier för att forma höghållfasta och ultrahöghållfasta material samt framtagning av nya metoder för att bestämma materialparametrar för formningssimulering. Resultat: Påvisa möjligheter och begränsningar för kombinerad formning (Ex. rullformning och prägling/ändformning). Påvisa ökat materialutnyttjande jämfört med konventionell formning? Visa skillnader i simuleringsresultat mellan dagens och förbättrade indata för FE-simulering. Förväntade effekter: Produktionsmöjligheter för innovativa produkter i höghållfast material; Ökad noggrannhet i FE-simulering; Förbättrade metoder för framtagning av materialparametrar till formningssimulering; Ökad förståelse för vilken påverkan respektive materialparameter har på ett materials formbarhet; Metoder för att rangordna olika materials formbarhet. Följande aktiviteter kommer att genomföras i projektet 1.1: Förslå kombinerade formningsmetoder. 1.2: Föreslå metodik/provmetod för förbättrade indata till FE-simulering. 2.1: Ta fram produktionsupplägg samt påvisa ökad materialutnyttjning. 2.2: Utföra materialprovning av ett antal olika höghållfasta material. 3: Resultatsammanställning. 4: ProjektledningAbstract: Weight reduction and lower CO2 emission advance the need of using advanced high strength steel (AHSS). The purpose and aim with this project is to find possibilities to lower the weight on car components by using advanced high strength steel and also suggest improved material data for FE-simulation. The objectives are to find new/improved strategies to form advanced high strength steel and development of new methods for material data determination for FE-simulation. Expected results Means and limitations of successive forming of AHSS, i.e. roll forming/bending combined with end forming operations. Numerical quantification of potential materials utilization by new forming strategies. Verify differences in numerical results based on current and improved material data.
Expected impact Improve production capabilities in AHSS Increase prediction accuracy for FE simulation of sheet metal forming Improve methods for materials characterization Increase knowledge on the influence on the HSS formability from specific materials parameters Methods to rank different sheet materials with respect to formability.