National Transport Library Research Database

Modeller för certifiering av hybridfordon (Hardware-in-the-loop simulation for certification of hybrid vehicles)

  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Scania AB, Volvo Powertrain AB ; 2011-07-01 -- 2012-12-31 ; 1024000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2011003138
Subject(s): Abstract: Detta projekt syftar till att utveckla en simuleringsteknikbaserad metod för certifiering av emissioner för tunga hybridfordon. Det som framförallt kommer att studeras är metoder för att verifiera och validera simuleringsmodeller av komplexa fordonssystem, för att minska behovet av testning av fordon på chassidynamometer. Testning av fordon på chassidynamometer är mycket kostsamt och tidskrävande. Vidare skall även metoden anpassas för att kunna hantera hybridfordon som inte är laddningsupprätthållande, till exempel laddhybrider eller specialfordon med elektriska hjälpsystem såsom sopbilar.Abstract: This project aims to develop a simulation based method for emission certification of heavy-duty hybrid electric vehicles. The main topic is verification and validation of simulation models for complex vehicular systems, in order to reduce the need for testing on chassis dynamometer. Testing on dynamometer is very expensive and time consuming. Furthermore, the method should also be adapted to handle hybrid vehicles that are not charge sustaining, for example plug-in hybrids or special vehicles with electric auxiliary systems such as garbage trucks. The project’s goal is to make contributions to the development of a well adapted method for cost and time effective certification of heavy-duty hybrid electric vehicles.
Item type: