Abstract: Syfte och mål:
Att ta fram och använda ett flygburet övervakningssystem för att från fjärran kontrollera fartygens svavelbränslehalt samt NOx utsläpp. Systemet skall efter projektet fungera automatiskt och vara permanent installerat i kustbevakningen nya flygplan.
Resultat och förväntade effekter:
Övervakningsystemet kommer att hjälpa till att skärpa efterlevanden av de utsläppsregler för kväve- och svaveloxider som gäller i Nordsjön och Östersjön, och att ge värdefull information om utsläppens storlek och geografiska fördelning. Systemet kommer under projektet ha genererat stora mängder miljödata samt kommer kunna drivas vidare av kustbevakningen själva efter projektet.
Uppläggning och genomförande:
I ett treårigt projekt kommer två likadana mätsystem för fartygsemissioner tas fram. Det ena systemet kommer att anpassas till ett av kustbevakningens flygplan, DASH 8 Q300, och det andra kommer användas i automatiskt stationär drift, förmodligen i Göteborgs hamninlopp men även på fartyg. Det senare systemet kommer också användas för demonstration, tester, förbättringar och kvalitetssäkring. Projektet är indelat i en utvecklingsfas under 1-1.5 år och sedan en mätfas då flygmätningar genomföres. Dessa mätningar kommer att kompletteras med de automatiska stationära mätningarna vid Älvborgsfästning vilka fortgår kontimuerligt under 3 år. Riktade aktiviteter med koordinerad ombordstigning av sjöfartsinspektionen samt validering genom ombordmätning på vissa fartyg kommer att genomföras. Dessutom kommer vi att genomföra demonstrationer av utrustningen genom att arbeta tillsammans med EUs fartygsinspektionsmyndighet, EMSA, samt deras miljöforskningsinstitut JRC.Abstract: Goals/targets: To develop and use an airborne surveillance system for remote measurements of the sulfur fuel content and NOx emissions from ships. At the end of the project the system will be fully automated and permanently installed in the new DASH airplanes of the Swedish coast guard. Result and effects: The surveillance system will help in enforcing the environmental legislation for ships in the Baltic and North sea regarding their emissions of sulfur and nitrogen oxides. Valuable information regarding the magnitude of the emissions and the geographical distribution will also be obtained. Planning and implementing Two identical measurements systems for flue gases from ships will be developed in a three year project. One of the systems will be adapted for and used in a Swedish coast guard plane (DASH 8, Q300) and the other one will be used for stationary automatic measurements in the inlet channel of Göteborg. The latter systems will also be used for demonstrations, tests and quality assurance work. The project is divided into a development phase during 1-1.5 years and then a measurement phase during which the airborne measurements are conducted. These measurements will be complemented by stationary measurements at the inlet channel of Göteborg that will be conducted during most of the duration time of the project. Directed activities will be carried out such as coordinated inspection of ships by the Swedish authority Sjöfartsinspektionen and validation activities by onboard measurements of certain ships. In addition, demonstration activities will be carried out together with the European body EMSA and the EU joint research center in ISPRA.