National Transport Library Research Database

Numerisk studie av avancerad strömningsstyrning för minskat luftmotstånd hos framtida tunga fordon (Computational modelling of advanced flow control for drag reduction on heavy vehicles of the future)

  • Scania CV AB, Svenskt företag eller organisation, 556084-0976
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Scania CV AB ; 2011-07-01 -- 2015-06-30 ; 7081000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2011001813
Subject(s): Abstract: Aktiv strömningskontroll avsedd för att appliceras framtill på ett tungt vägfordon kommer att undersökas genom numeriska studier. Användningen av aktuatorer på en lastbilshytt och chassi kan leda till en luftmotståndsminskning med upp till 15%. Projektet kommer att ge fysikalisk förståelse samt simuleringsverktyg för denna teknologis möjligheter att minska luftmotståndet genom att en kedja av strömningsfall från grundläggande strömningsfall, generiska modellproblem och att en lastbil i skalmodell studeras. Abstract: Active flow control for application on the front of a heavy road vehicle will be studied numerically. The usage of actuators on a truck’s cabin and chassi can yield a reduction in drag of up to 15%. The objectives of the project are to yield understanding of the underlying physics and available tools and models for accurate numerical simulations. The project will cover a chain of flow cases from generic test cases to a truck in scale model. The proposed project will be part of a larger project, in which another PhD student will perform experimental studies. Fundings for the experimental work has been applied for within the program Energieffektiva Vägfordon of the Swedish Energy Agency. Both the numerical and experimental work will be carried out in close collaboration with R&D activities at Scania and the Vinn Excellence Centre for ECO2 Vehicle Design.
Item type: