National Transport Library Research Database

Volvo energieffektivt fordon (Volvo energy efficient vehicle (VEV))

  • Volvo Technology AB, Svenskt företag eller organisation, 556542-4321
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Volvo Lastvagnar AB, Volvo Powertrain AB, Volvo Technology AB ; 2011-09-08 -- 2012-10-31 ; 28043589 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2010006235
Subject(s): Abstract: Projektet finansieras av amerikanska Department of Energy, Volvo och Energimyndigheten och syftar till att utveckla ett fjärrtransportfordon med en ökad transporteffektivitet. Det övergripande målet för samarbetsprojektet är att minska energianvändningen och därmed också minska den negativa påverkan på miljön. För att klara dessa krav kommer nya innovativa tekniska lösningar båda på drivlinan och fordonet att utvecklas och utvärderas. Även effektiva förarhjälpmedel som på ett effektivt sätt vägleder föraren att nå bästa möjliga transportekonomi kommer att utvecklas. Dessutom kommer projektet att undersöka möjliga vägar att höja den termiska verkningsgraden på motorn till 55% i en punkt som representerar en typisk väglast. Denna första fas av projektet av ser framförallt specificering referenssystem samt övergripande specifificering av de olika koncept som sedan skall utvecklas/beforskas.Abstract: VEV aims at developing long distance transport solutions that increase transport efficiency in terms of tons transported for a given amount of energy per km. The overall goal of the project is to improve fuel consumption and thus decrease negative environmental impact. To meet these targets the new innovative technologies for both driveline and complete vehicle will have be investigated. Even efficient driver aids that guide the driver to reach the best possible transport efficiency will be developed. The developed technologies will be integrated and optimized in two vehicle demonstrators, one optimized for a typical US and one for a typical European (Swedish) long distance truck. The transport efficiency goals will be verified under real world driving conditions. Furthermore, we will investigate possible pathways to increase the engine’s thermal efficiency to 55% in a typical road load operating point.
Item type: