National Transport Library Research Database

COSY 2 - Affärsmässig konceptutveckling av elektroniksystemarkitektur och plattformar i fordon, fas 2 (COSY 2 - Cost Engineering and System Architecture from an Automotive Perspective, phase 2)

  • Axelsson, Jakob
  • Volvo Personvagnar AB, Svenskt företag eller organisation, 556074-3089
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-01-01 -- 2010-12-31 ; 3000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200804038
Subject(s): Abstract: Projektets övergripande syfte är att studera och utveckla systematiska metoder för konceptutveckling av elektronikarkitekturer i fordon. Speciellt fokus läggs på affärsmässigheten i besluten och hanteringen av osäkra faktorer och risker. Målen innefattar kartläggning av dagens metoder samt utveckling av nya metoder och modeller som kan tjäna som beslutsstöd i tidiga faser, speciellt vid arkitekturval och mjukvaruutveckling. Dessutom är ett mål att bidra till kompetensförsörjning och kunskapsspridning mellan parterna. Projektet förväntas bidra till mer affärsmässiga beslut i tidiga faser, och därigenom till ökad kvalitet och bättre kostnadseffektivitet i utvecklingen av fordonselektronik. De akademiska resultaten blir två doktorsexamina och ett antal publikationer. Projektet utförs huvudsakligen av två doktorander som bedriver fallstudier hos de deltagande industriparterna. Därigenom uppnås en hög relevans samt realistiska och användbara modeller.Abstract: The project aim is to study and develop systematic methods for concept development of vehicle electronic architectures. Special focus is on the business relevance of decisions and handling of uncertain factors and risks. The objectives include a survey of today´s methods as well as development of new methods and models that can serve as decision support in early phases, in particular when selecting architectures and developing software. A further goal is to contribute to the competence supply and knowledge distribution among the partners. The project is expected to contribute to more business oriented decisions in early phases, and thus to increased quality and improved cost efficiency in the development of vehicle electronics. The academic results will be two PhD degrees and a number of publications.
Item type: