National Transport Library Research Database

Energieffektiva transporter: förbättrad kundservice med samtidig reducerad energianvändning baserad på informations och kommunikationsteknologi (IKT) (Efficient transport: Improving customer service, reducing the environmental impact using ICT)

  • Lumsden, Kent
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2010-12-20 -- 2012-12-31 ; 2700000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 340571
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets övergripande mål är att analysera den potential som idag finns i transportsystemet avseende lågt kapacitetsutnyttjande av fordon och obalanser i godsflöden. Bättre fyllnadsgrad ger högre energieffektivitet. Dessutom ska projektet studera hur stor del av den identifierade potentialen för energieffektivisering som kan nås med ökat informationsutbyte, effektivare beslutsstödsystem och operativa lösningar baserade på informations- och kommunikationsteknik. Projektet förväntas resultera i kvantitativa mått av resursutnyttjande och lastkapacitet. Det förväntas även ett energiperspektiv uttryckt i lämplig enhet för att på så sätt visa den totala energieffektiviseringspotential som finns i effektivare logistik- och transportprocesser. Projektet kommer till största delen att utgöras av ett doktorandprojekt.Abstract: The project is a continuation on a previous study: ICT for energy efficient transport, made by WSP Analysis & Strategy in cooperation with Chalmers. The purpose of the project is to study the exchange of information between the actors of the supply chain and the potential of an increased information exchange to increase the resource utilisation. By moving from a traditional to an information intense design, the execution of the transport can be made to better suit the demands and needs of the customers and to directing the customers to energy-wise better alternative products and services. The study will explore the possibilities of using demand-driven, dynamic handling of goods and resources instead of sequential handling of goods, and the possibilities for sustainable and energy efficient transport using ICT. The project will provide funding to a doctor's degree for one PhD Students within the area of ICT and energy efficient freight management.
Item type: