National Transport Library Research Database

Energieffektivisering och ökad kollektivtrafikandel genom förändringar av reseavdraget och förmånsbeskattningen av kollektivtrafikbiljetter (Energy efficiency and increased public transport share by changes in the travel allowance, and preferential tax treatment of public transport tickets)

  • Sandberg, Lars
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Svensk Kollektivtrafik ; 2011-04-01 -- 2012-06-30 ; 882500 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 340931
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet var att öka kunskapen om effekterna av olika ekonomiska styrmedel på val av färdmedel. Projektet syftade också till att ta fram förslag för hur dessa styrmedel bör utformas för att öka kollektivtrafikens marknadsandel och minska energianvändningen. Resultaten visar att ett borttagande av reseavdraget kan leda till att transportarbetet för arbetsresor med bil minskar med 23 procent i Norrland och 19 procent i Mälardalen. I Norrland skulle transportarbetet för arbetsresor med kollektivtrafik öka med 5 procent, medan det i Mälardalen skulle minska med 3 procent. Abstract: Several investigations have indicated that the travel allowance are a prerequisite for an increased car travel and increases our dependency on transportation. There are also significant knowledge gaps with regard travel allowance consequences. The objectives of this study is to build knowledge of different control agents (travel allowance, and preferential tax treatment of public transport tickets) effects and to develop proposals for how these instruments should be designed to increase public transport's market share and reduce energy consumption, etc. WSP uses a model approach to analyze the impact of these instruments. We intend to analyze the removal of travel allowance, fundamental changes to the travel allowance and a removal of the preferential taxation of public transport tickets.
Item type: