National Transport Library Research Database

Energibesparingar på RoRo-fartyg med hjälp av "bogvingar" (Energy savings on ro-ro ships with "bow wings")

  • Garme, Karl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2011-01-01 -- 2013-05-31 ; 1150000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 340001
Subject(s): Online resources: Abstract: Det övergripande syftet med projektet var att undersöka förutsättningarna för bogvingar som en energibesparande åtgärd för RoRo-fartyg. Tidigare studier har visat att luftmotståndet minskar vid installation av bogvingar, i storleksordningen 3-5 procent av det totala motståndet. Målet med projektet var att genom numeriska modeller bekräfta dessa resultat och sedan kvantifiera det minskade luftmotståndet med hjälp av modellexperiment.Abstract: The project comprises development, manufacturing, installation and evaluation of a demo-system designed to lower the overall aerodynamic resistance of the car-carrying vessels in the Wallenius fleet. Initial analysis indicate that the concept of bow wings, installed on ships sailing today, is capable of lowering the fuel consumption with approximately 5% for an around-the-world route. For one ship it means saving 750 tonnes of fuel oil or 2000 tonnes of carbon dioxide each year. Presently Wallenius controls (owned or charted) 160 ships. The project is planed to run in three consecutive phases. After evaluation, decision is taken whether to proceed to the next phase or not. This application is intended for phase 1.
Item type: