National Transport Library Research Database

Bebyggelsestruktur, resande och energi för persontransporter (Built environment and energy for passenger transport)

  • Holmberg, Bengt
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2011-03-01 -- 2012-03-31 ; 1015000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 340421
Subject(s): Online resources: Abstract: Det övergripande syftet med projektet var att skapa kunskapsunderlag inför beslut om lokalisering och utformning av ny bebyggelse. Underlaget ska också kunna användas när villkor och restriktioner i kommunala planer ska fastställas. I projektet studerades ett verkligt exempel, nämligen Region Skåne. I Skåne finns ett stort antal orter med varierande storlek, kollektivtrafikstandard och olika grad av tågförsörjning. För några år sedan genomfördes dessutom en stor resvaneundersökning i regionen. Det fanns därför goda möjligheter att studera samband mellan bebyggelsestruktur och transporter i Region Skåne.Abstract: Among researchers there seem to be a fairly strong consensus that to be able to attain the climate goals for the transport sector there is a need to use several different kinds of measures not only technical and alternative fuels. Research shows that around a third of the variation of travel distances and thereby also energy use can bee explained by variations in the built environment. This means that there is a big potential in the long run to decrease the energy use for transport by changing it. The absolute major part of this research applies to big cities in the world. There are very few on the regional scale. In this project we will focus on how the built environment in the region of Skåne influences the travel and the use of energy and the emission of climate gases. Later on also the Mälar region can be included.
Item type: