National Transport Library Research Database

Energieffektiva fartyg med luftkammare (Energy efficient air cavity ships)

  • Bensow, Richard
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Stena Rederi AB ; 2010-12-20 -- 2013-06-01 ; 5400000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 340471
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet var att undersöka potentialen för att med en trycksatt luftkammare i botten på fartyg minska motståndet mellan skrovet och vattnet och därmed minska energibehovet för att driva fartyget framåt. Projektet hade som mål att öka förståelsen för strömningsfenomenen kring luftkammaren och att därefter förbättra dess funktion, och att sedan föra över denna kunskap till aktörer inom näringen så att projektets resultat kan realiseras på fartyg i kommersiell trafik.Abstract: This research project aims at investigating the hydrodynamic effects that influence the design of an Air Cavity Ship (ACS) for a displacement ship and to give guidance, through knowledge and tool development, for future design of an ACS. The energy saving potential for a VLCC class ship with air cavity is estimated to be close to 20%, i.e. 30,000 MWh/year and ship. An ACS is a ship where a large portion of the flat hull bottom is replaced with an air cavity. The largest contribution to the ship resistance is the friction between the hull and the water, and this way to reduce the wetted surface area of the hull is thus the reason for the large energy saving. The project includes both theoretical work, experiments and a process to transfer the knowledge to industrial parties.
Item type: