National Transport Library Research Database

Strukturoptimering för ökad passiv säkerhet för ett hyttprogram under krocklaster - del 2 (Structural optimization of a cab product family subjected to crash loading)

  • Andersson, Lars
  • Scania CV AB, Svenskt företag eller organisation, 556084-0976
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-01-01 -- 2010-12-31 ; 1413000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200804067
Subject(s): Abstract: Målet med det här projektet är att utveckla och utvärdera en metod för att kunna ta hänsyn till hela matrisen av multipla lastfall och hyttvarianter vid viktoptimering och robust dimensionering av ett hyttprogram En metod enligt ovan som ger möjlighet att ta hänsyn till hela matrisen av lastfall och hyttvarianter vid dimensionering förväntas ge krocksäkrare och robustare konstruktioner samt effektivisera dimensioneringsarbetet av ett nytt hyttprogram. Litteraturstudie av optimeringsmetoder för strukturer och stokastisk analys. Utvärdering av lämplig optimeringsmetod Framtagande av metod för optimering av en struktur utsatt för multipla lastfall. Framtagande av metod för optimering av hyttvarianter med gemensamma artiklar.Kombinera metoderna ovan samt robusthetsanalysAbstract: The main objective of this project is to develop and evaluate a best engineering design practice for weight optimization and robustness studies of an entire cab program exposed to multiple loading cases. A method that makes it possible to take into account the entire matrix of load cases and cab configurations in the dimensioning process will give safer vehicles with a more robust crash behaviour and a more effective design process. Literature study of optimisation methods for structures and stochastic analysis Evaluation of a suitable optimisation method. Development of a method for optimisation of structures exposed to multiple loading cases Development of a method for optimisation of a family of cab structures with common parts. Combining the two methods above together with robust analysis.
Item type: