National Transport Library Research Database

Temperaturstyrning - Konventionell och Plug-in hybrid drivlina (Thermal management - conventional and Plug-In hybrid powertrain)

  • Volvo Personvagnar AB, Svenskt företag eller organisation, 556074-3089
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, AVL MTC Motortestcenter AB, Volvo Personvagnar AB ; 2009-04-01 -- 2011-12-31 ; 16000000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2009000971
Subject(s): Abstract: En konventionell drivlina har betydligt sämre verkningsgrad när den inte arbetar vid optimal temperatur. En stor del av effiktiviseringarna som syftar till att förbättra verkningsgraden genomförs vid normal arbetstemperatur för motor och växellåda. Uppvärmningen av drivlinan kan i normal körning ta upp till 20 minuter, vilket betyder att drivlinan under större delen av körningen är under uppvärmning. Med införande av plug-in hybrider tillkommer ytterligare parametrar i drivlinan. Värmebalansen mellan kupé, motor, växellåda och elektronik inklusive batterier, vid varierande omgivningstemperatur är av yttersta vikt att optimera ur ett energiperspektiv. Detta projekt syftar till att ta fram modeller och utveckla system för optimerad värmebalans i konventionell och hybrid drivlina och har potential att spara ca 15 % bränsle.Abstract: A conventional powertrain (PT) has a lower efficiency when it is not working at its optimal temperature. Many of the activities that aim to improve the efficiency are carried out at normal operating temperatures for the engine and the gearbox. The transition to operating temperatures in normal driving can be as long as 20 minutes, which means that the PT is heating up under the better part of the driving. With the introduction of plug-in hybrids more parameters are introduced. The heat balance between the compartment, engine, gearbox and power electronics including the batteries, under various ambient conditions, is imparative to optimise from an energy stand point. This project aims at developing models and systems to optimise both conventional and hybrid PT with the potential of 15 % fuelsavings.
Item type: