National Transport Library Research Database

Studier av DUAL FUEL förbränningsprocesser

  • AVL MTC Motortestcenter AB, Svenskt företag eller organisation, 556548-1867
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, AVL MTC Motortestcenter AB, Kungliga tekniska högskolan, Scania CV AB ; 2009-02-06 -- 2012-03-01 ; 12248000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2009001010
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att utveckla Dual Fuel-tekniken vilken gör det möjligt att köra Dieselmotorer på biogas med hög verkningsgrad. Detta projekt kommer att fokusera på att hitta lösningar på de problem som i nuläget hindrar en industrialisering av Dual Fuel-tekniken hos fordonstillverkare. Målet är att utveckla kunskaper, metoder samt reglersystem som gör det möjligt att införa förbränningskoncept och ny teknologi som möter framtida emissions- och kvalitetskrav samtidigt som de leder till minskade utsläpp av växthusgaser.Abstract: The Dual fuel technology offers an opportunity to run diesel engines on biogas with high thermal efficiency. The drawback with existing concepts are high emission levels and knock problems at full load. The objectives with this PhD should be to deepen the understanding of the Dual Fuel combustion process with special focus on HCCI combustion and knock phenomena. Flame propagation, homogeneous engine operation as well as stratified lean operation will be examined. The combustion bowl design as well as injection strategies will be investigated. Advanced analysis tools such as the Visiolution system will be used for enhaced understanding of the complex combustion process. The project will be carried out by a PhD student employed by AVL under guidance from Scania, AVL and KTH. Guidance from KTH will partly be made by professor Ernst Winkelhover. Test will be carried out at KTH and at AVL MTC using Scania prototype engines. Scania will gain experiances that enables future series products.
Item type: