Abstract: Förnybara drivmedel för vägfordon är en viktig del av det framtida energiscenario med avsikt att minska koldioxidutsläpp och fossilberoende. Dimetyleter (DME) bedöms vara ett bränsle som kan uppfylla kravbilden. DMEs goda förbränningsegenskaper, bl.a. sotfritt, gör det möjligt att skapa förbränningskoncept med liten miljöpåverkan. En optimerad förbränning, som tillvaratar potentialen med avseende på verkningsgrad, kväveoxider och ljud, kräver omfattande förändringar av dagens typiska lösningar som är starkt påverkade av kraven på sotminimering.Abstract: Alternative fuels for road vehicles is an important part of the future energy scenario, that has gradually become increasingly complex. Dimethyl ether (DME) is considered by many to be a major candidate. The excellent combustion properties - not least soot free - makes it possible to design a combustion concept with low environmental impact. A truly optimized combustion concept, that fully utilizes the potential, regarding thermal efficiency; nitric oxides and noise, will probably differ substantially from todays typical Diesel combustion systems, which are strongly influenced by the need for soot suppression. The project is a collaboration between RWTH, Aachen, TU Munich and Chalmers.