National Transport Library Research Database

Energiåtervinning: HAM, turbocompounding och rankine (Heat recovery: HAM, turbocompounding and rankine)

  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Saab Automobile AB, Scania CV AB, Volvo Personvagnar AB, Volvo Powertrain AB ; 2010-04-01 -- 2013-12-31 ; 19200000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2009003576
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att studera och optimera olika värmeåtervinningskoncept för dels en personvagn dels en lastvagn. Projektet kommer att utföras som ett integrerat projekt med deltagare från alla de tre svenska kompetenscentrumena inom förbränningsmotorområdet. Hög verkningsgrad och därmed låga driftskostnader kommer att vara ett alltmer betydelsefullt konkurrensmedel i framtiden. Mer än hälften av den energi som tillförs en förbränningsmotor i form av bränsle går idag förlorad som värmeförluster varav den största förlusten utgörs av förhöjd avgasvärme. Studier har visat att genom värmeåtervinning kan bränsleförbrukningen reduceras med upp till 20 % för en dieselmotor. Abstract: Meeting already adopted and future legislation and also market expectations regarding fuel consumption is a very difficult challenge for vehicle manufacturers. High efficiency and consequently low operational costs will be increasingly important in the future. More than half of the fuels chemical energy supplied to an internal combustion engine is lost as heat where the largest source is high exhaust enthalpies.Studies have shown that using heat recovery systems can reduce fuel consumption by 20 % for a diesel engine. The project aims at studying different concepts for heat recovery for both a light duty and a heavy duty vehicle. The project will be performed as an integrated effort with participants from all the three competence centres in internal combustion engines.
Item type: