National Transport Library Research Database

Energieffektiv rening av avgasemissioner från fordon (Energy efficient reduction of exhaust emissions from vehicles )

  • Volvo Technology AB, Svenskt företag eller organisation, 556542-4321
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Alfa Laval Lund AB, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning (Mistra), Volvo Technology AB, Höganäs AB, Termo-Gen AB ; 2010-04-01 -- 2014-03-31 ; 48000000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2009003244
Subject(s): Abstract: En optimering mot låga nivåer av lagstiftade emissioner (t.ex. NOx eller partiklar) från ett fordon leder ofta till en lägre verkningsgrad för drivlinan. Målsättningen med projektet är att demonstrera mycket låga emissionsnivåer (lägre än alla idag beslutade emissionsnivåer) kombinerat med värmeåtervinningsteknologi för att höja verkningsgraden för fordonet. Ansökan avser fas 2 av projektet, där fokus kommer att inkludera förnybara bränslen. Projektet är ett samarbete mellan industriella och akademiska parter, och är delvis finansierat från Mistra (Stiftelsen för miljöstrategisk forskning).Abstract: In order to reduce the levels of legislated emissions (i.e. NOx and particulates) from a vehicle it is often necessary to compromise the fuel efficiency. The purpose of this project is to demonstrate very low tail-pipe emissions (below all today decided upcoming legislations) and combined with heat recuperation in order to achieve higher fuel efficiency. A unique system approach is applied to reach the goals of energy efficiency and low emissions. The system is based on four recent technological advances: Thermoelectric materials for heat recuperation, catalytic reduction of NOx over innovative catalyst substrates using hydrocarbons from the fuel and H2 from a high efficiency fuel reformer, and particulate filtration over a porous metal filter. The project is a collaboration between industrial and academic partners, and is partly funded by Mistra (the foundation for strategic environmental research).
Item type: