National Transport Library Research Database

Strategiska drivlineteknologier för framtida fordonsutveckling 2011 (Strategic powertrain technologies for future vehicle development 2011)

  • Saab Automobile Powertrain AB, Svenskt företag eller organisation, 556602-9038
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Saab Automobile Powertrain AB ; 2011-01-01 -- 2011-12-31 ; 13870100 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2010003981
Subject(s): Abstract: Detta projekt består av två olika delprojekten; "Avgasefterbehandling för bränslesnåla motorer" samt "99 g CO2 dieselmotorutveckling" vilkas gemensamma mål är att möjliggöra utveckling av nya energieffektiva fordon med reducerade emissioner, sänkt bränsleförbrukning och därmed även lägre CO2-utsläpp. De tekniker som undersöks inom projektet kommer bland annat behandla hur avgasefterbehandlingen optimeras både för reglerade emissioner och bränsleförbrukning samt hur ett reglerbart kylsystem kan användas för att möjliggöra minskad friktion genom snabbare uppvärmning av motorn. Abstract: The main goal with the project is improved efficiency of transportation in terms of emission and fuel consumption. The project is essential for Saab Automobile AB in order to being able to develop competitive passenger vehicle. Main knowledge gaps identified are e.g.: Hybrid Powertrain controls. Addition of an electrical motor combined with an ICE will increase the complexity for controlling system. Integration of new systems (e.g. electrical motors, rechargeable energy storage and HV power electronics)without affecting the safety. Smooth and controllable transition from braking via the electric regeneration to the mechanical brakes (blended brakes) in all situations. Noise and vibration characteristics are altered and an additional layer of complexity is added by the electrical motors and HV power electronics. Deliverables are guidelines, knowledge and know-how to allow for technology implementation / industrialization phase of HEV and EREV.
Item type: