Abstract: Syfte och mål
Reglering av system med egenskaper som förändras kan hanteras antingen med robust eller adaptiv reglering. Vanligast är robust reglering vilken hanterar osäkerheter till priset av sämre prestanda. För adaptiv reglering gäller vanligtvis det omvända. Den övergripande målsättningen med detta projekt är att få ett svar på frågan om adaptiva regulatorer är ett alternativ till robusta regulatorer i SAABs produkter.
Resultat och förväntade effekter
En framtida möjlighet är justering av de Digitala Back-Up (DBU) styrlagarna i Gripen. För utveckling av missilkoncept i tidigt stadie ska undersökas om realiseringstiden av styrsystem kan minskas med adaptiva regulatorer. En akademisk intressant frågeställning är om det går att ta fram nya eller förfina redan tillgängliga resultat för syntes och analys i adaptiva system.
Uppläggning och genomförande
Arbetet utförs i samarbete mellan Saab och Lunds Universitet. Projektet leds av Saab Bofors Dynamics med hjälp av interna processer för projektgenomförande.Abstract: Goals/targets
There are two fundamentally different ways of controlling systems with dynamics that change over time: adaptive or robust control. Most common is robust control, which caters for the effect of parametric uncertainties, but that baseline comes with an associated loss of performance. With an adaptive controller it is usually the other way around. The goal of this project is to address the question whether adaptive control can be used in any of the products that SAAB is developing today or in the future.
Result and effects
A future possibility is to adjust the Digital Back-Up (DBU) control laws of Gripen. For early conceptual development of missiles, it will be investigated if realization times of steering systems can be reduced by use of adaptive control. From an academic point of view it is interesting to find out whether new or refined results can be found for synthesis and analysis of adaptive systems.
Planning and implementing
The project is performed in collaboration between Saab and Lund University. The project is lead by Saab Bofors Dynamics using internal processes for project management and control.