National Transport Library Research Database

Emissionsstyrning för låg klimatpåverkan (Diesel combustion with low enviromental impact)

  • Volvo Powertrain AB, Svenskt företag eller organisation, 556000-0753
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Cargine Engineering AB, Volvo Powertrain AB ; 2009-02-06 -- 2011-12-31 ; 9600000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2009000916
Subject(s): Abstract: Klimatpåverkande och lokala emissioner från dieselmotorer i tunga fordon behöver reduceras för att uppfylla kommande lagkrav. Detta gäller särskilt under transienter eftersom befintliga motorstyrsystem i huvudsak är mappbaserade. Det föreslagna projektet ska utveckla transienta styrstrategier som säkerställer att förbränningen i motorn sker på rätt sätt även under transienter och därigenom uppfyller kommande lagkrav gällande lokala emissioner samt minimerar bränsleförbrukning och därigenom klimatpåverkan. Abstract: Climate influence and local emissions from Heavy duty diesel engines need to be reduced to comply with future legislative demands. This is especially important during transients because current engine control systems are table based. The suggested project will develop transient control strategies which guarantee that the in cylinder combustion will occur in the correct way even during transients and thereby fulfils the upcoming demands regarding local emissions at the same time minimize fuel consumption and thereby the climate. Work has also been performed on estimating emission from cylinder pressure is a tool that may prove valuable in future emissions demands to achieve low fuel consumption. Volvo Powertrain is the principal applicant for the project. The remaining participants are Lund University and Cargine Engineering AB. The project is expected to be going on from 2009-01-01 until 2011-12-31.
Item type: