National Transport Library Research Database

Kontaktmekanik hos kam-följarsystemet 2 (Cam contact mechanics 2)

  • Volvo Technology AB, Svenskt företag eller organisation, 556542-4321
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Finnveden Powertrain AB, Volvo Powertrain AB ; 2009-04-01 -- 2012-03-31 ; 9178935 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2009000891
Subject(s): Abstract: Kravet på minskade emissioner från dieselmotorer leder till ökade förbränningstryck vilket innebär stora påfrestningar för komponenterna i kam-följar systemet. Projektet kommer inriktas mot samspelet funktion - yttextur - slutbearbetning. Modellering av samspelet har påbörjats och planen är att förfina detta verktyg för kam-följar mekanismen så att man bättre kan optimera funktionen hos kam-följar systemet som funktion av tillverkningen vilket möjliggör högre förbränningstryck i motorn.Abstract: The demand for reduced emission for heavy duty diesel engines will result in increased combustion pressures. This will put extra focus on the cam-follower system. In a previous FFP-project the roles of dynamics, surface coatings, wear and surface texture were studied. The project showed the importance of the relation Function- Surface texture-Final Machining and succeeded in generation skidding i lab which was the ultimate aim of the first project. The PhD student Frederic Cabanettes did his Lic exam 5-DEC-08. The project applies for continuation where the correlation Function- Surface texture-Final Machining will be focused. Modelling of the relation has been started and then development of this model will mean better optimisation of the cam-follower system as a function of manufacturing which will facilitate higher combustion pressure in the engine.
Item type: