National Transport Library Research Database

Strömningsmotstånd hos personbilar

  • Saab Automobile AB, Svenskt företag eller organisation, 556258-8912
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Saab Automobile AB ; 2009-01-01 -- 2011-12-31 ; 7944000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2009000118
Subject(s): Abstract: Projektets långsiktiga mål är att öka kunskapen om hur man skall konstruera och optimera formen på bakdelen av en personbil för att sänka motståndskoefficienten. I projektet skall närvaken bakom en personbil studeras med beräkningsmetoder (CFD) och verifierande experiment. Avsikten är att undersöka generiska modeller och verkliga bilmodeller i både full- och modellskala. Den fysikaliska idén bakom projektet är att utnyttja den rörelsemängd som finns under bilen till att med passiv och aktiv strömningskontroll minska det avlösta området bakom fordonet och härigenom sänka motståndskoefficienten.Abstract: The long term objective of the project is to increase the knowledge on how to design and optimize the rear part of a vehicle in order to obtain a lower drag coefficient. The project is a detailed experimental and numerical (CFD) study of the flow field around, underneath and behind passenger cars using a moving ground facilities. The idea behind the project is to use the momentum increase underneath the rear part of the vehicle for a reduction of the separated region behind the vehicle. To achive this, generic and real vehicles will be used together with introduction of active flow control of the flow phenomena. Due to the introduction of an optimized design and active control of the flow field in this area we estimate the drag reduction to be of the order of 10 %, meaning a reduction in fuel consumption for a SAAB 9-3 or 9-5 of 2-4 %. The project will also give a backgrond for more accurate full scale determination of the drag coefficient in full scale.
Item type: