National Transport Library Research Database

Kompetenscentrum i förbränningsmotorteknik CICERO (2008-2009)

  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Kungliga tekniska högskolan, Volvo Powertrain AB, Saab Automobile Powertrain AB, Scania CV AB, Volvo Personvagnar AB ; 2008-01-01 -- 2010-12-31 ; 63438480 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2008001819
Subject(s): Abstract: KTH CICERO är ett kompetenscentrum inom förbränningsmotorteknik med fokus på gasväxling. CICERO skall stödja svensk fordonsindustri till att vara konkurrenskraftig inom förbränningsmotorområdet. Viktiga tekniska målsättningar för CICERO är ett medverka till låga emissioner, hög bränsleeffektivitet (och därmed låga CO2 utsläpp) och bränsleflexibilitet. CICERO startade 1 januari 2006 och har under den första två-årsperioden rekryterat doktorander och byggt upp ett nytt laboratorium där noggranna studier av olika gasväxlingskomponenter, såsom kompressor och turbin, grenrör etc. kan studeras i detalj med modern mätteknik. Av speciell vikt är möjligheten att studera sådana system under pulserande förhållanden, ur både gasdynamiska och akustiska aspekter. Andra projekt syftar till att genom beräkningar (CFD) och systemstudier både förstå gasväxlingen både på komponent och systemnivå.Abstract: KTH CICERO is a comptence centre within the area of internal combustion engines focussing on gas management. CICERO is supporting Swedish vehicle industry to be competetive within the area of internal combustion engines. Important technical goals for CICERO is to work towards low emissions, high efficeincy (and thereby low CO2 emissions) and fuel flexibility. CICERO started on January 1, 2006 and has during its first two-year period recruited several doctoral students and built a new laboratory where accurate studies of different gas exchange components, such as compressor and turbine, exhaust manifolds etc. can be studied in detail with modern measurement techniques. Of special interest is the possibility to study such systems under pulsating conditions, both from gasdynamic and acoustic perspectives. Other projects aims towards understanding gas exchange both on the level of individual components and of the system, through computational fluid dynamics and system analysis.
Item type: