Abstract: Ett företag som Volvo Aero Corporation (VAC) har ett behov av att kunna presentera intressant ny teknologi för företagets kunder för att därigenom bli intressant som en partner i nya motorutvecklingsprogram. För att effektivt kunna erbjuda företagets kunder ett högt innovativt innehåll behövs strukturer och processer som stöttar byggande av nya förmågor och konkurrenskraft.
Förväntade resultat från forskningsprojektet: - Vidareutvecklad process (från NFFP 4) för utveckling av innovativa produkter och teknologier (produkt/process) och en förbättrad förståelse av möjligheten att effektivisera återanvändningen av teknologi genom en plattformsmodell. - En övergripande processmodell för teknologiutveckling formulerad.
Forskningen fokuseras mot ett sammanhang av storföretagsmiljö och business-to-business, med ett perspektiv från rollen som underleverantör på produkter, som kan karakteriseras som komplexa.
Företaget förväntas få bättre verktyg för att hantera teknologiutveckling. Främst kommer preskriptiva utvecklingsprocesser att provas och utvärderas, liksom tillämpbarheten av den plattformsmodell som formulerades i NFFP4-delen av projektet.
Genom att bedriva forskning i industrinära miljö kommer akademin att få en ökad kunskap kring operativ utveckling i tidiga, osäkra, faser. Tillämpbarheten av normativa processmodeller liksom plattformsbegreppet i aktuell kontext kommer att berika den akademiska kunskapsbasen.
Kund, i betydelsen mottagare av produkter från företag där operativt stöd för innovation och teknologiutveckling implementerats, kan förvänta sig att möta ett företag med ett bredare tekniskt utbud, och en mer strukturerat arbetssätt för att utveckla innovativa lösningar. Detta möjliggör snabbare och säkrare framtagning av nya produktlösningar. Detta i sin tur bygger förtroende och medger förbättrad samverkan i innovationsnätverk.
Forskningen bedrivs huvudsakligen i en viss kontext, VAC, men resultaten kan implementeras över affärs- och företagsgränser. Forskningen är inte produktspecifik utan är av mer generisk natur vilket ökar möjligheten till utnyttjande för olika tillämpningar, såväl militär som civil.Abstract: The project aims to formulate a model for technology development with a focus on the operational development process and reuse of technology through platforms. The research focuses on sub-contractors who work with complex products in large environments. The project will be conducted in cooperation between Chalmers University of Technology and Volvo Aero Corporation during the period July 2009 December 2010 and is an expansion of the NFFP4 project V4501 The innovation Process. A company such as Volvo Aero Corporation (VAC) has a need to be able to offer new competitive technologies to its customers in order to be attractive as a partner in new engine development programs. In order to effectively supply its customers with a highly innovative content, structures and processes are needed which support the development of new capabilities.
Expected results of the research project: - Improved process (from NFFP 4) for the development of innovative products and technologies (product/process) and an improved understanding of the possibility of effective re-use of technology in a platform model. - A comprehensive process model for technology development.
The research is focused on a context of large companies in business-to-business, with the perspective from a subcontractor working with products which can be characterized as complex.
The company is expected to get better tools for managing technology development. Primarily prescriptive development processes will be tested and evaluated, as well as the applicability of the platform model formulated in NFFP4.
The contribution to academia will be a better understanding concerning development in the early, uncertain stages. Applicability of the prescriptive process models and the platform concept in the current context will enrich the academic knowledge base.
Customers, in the sense of the recipients of products from companies where operational support for innovation and technology development has been implemented, can expect to meet a company with a wider technical range, and a more structured approach to developing innovative solutions. This allows for quicker and safer development of new product solutions. This in turn builds trust and allows for improved collaboration in innovation networks.
The research will primarily be conducted in one specific environment, Volvo Aero Corporation. The research is however not product specific but is of more generic nature, which increases the potential for reuse in other contexts.