National Transport Library Research Database

Elektrokemisk karakterisering av Li-jonbatterier för hybridfordonstillämpningar (Electrochemical characterisation of Li-ion batteries for hybrid applications)

  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2012-01-01 -- 2014-12-31 ; 4192000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2010004673
Subject(s): Abstract: Detta doktorandprojekt syftar till att finna metoder som kan användas för att bestämma State of Health (SOH) i ett system med litiumjonbatterier. För att kunna göra detta krävs en detaljerad förståelse för förloppen i batteriet, och målet är att utveckla modeller som på ett korrekt sätt beskriver batteriets egenskaper och prestanda. Modellerna ska valideras med experimentella data både från små hel- och halvceller samt verkliga hybridbatterier och även kunna ta hänsyn till åldring. Abstract: This PhD project is focusing on methods to determine the State of Health (SOH) of an energy storage system based on lithium-ion batteries. A detailed understanding of all relevant processes is required, and the goal is to determine models that correctly can describe battery properties. The models will be validated using experimental data from small half- and full cells and real hybrid batteries, taking aging into account. The PhD project started already in the research program “Energy systems for road vehicles”, and relies on a close collaboration between KTH, UU, Chalmers, AB Volvo and Scania, where the other partners assist with complementary performance and aging results.
Item type: