National Transport Library Research Database

Bränsleeffektiv direktinsprutad etanolmotor med liten slagvolym (Downsized fuel efficient direct injection ethanol engine)

  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Saab Automobile Powertrain AB ; 2008-02-11 -- 2010-12-31 ; 3741000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 200703428
Subject(s): Abstract: Syftet med projektet är att undersöka möjligheterna att skapa en mycket bränsleeffektiv motor med låga koldioxidutsläpp genom användande av liten slagvolym och direktinsprutning av ren etanol (E100). Framtida miljövänliga fordon kräver en ny generation högeffektiva motorer med låga koldioxidutsläpp som kan uppnå SULEV (Super Ultra-Low Emission) Vehicles emissioner och också använda förnyelsebara bränslen. Ett mycket effektivt sätt att reducera bränsleförbrukning och CO2 emissioner är att minska motorns slagvolym. Etanol har en stor fördel i sitt höga oktantal och snabba förbränning vilket gör bränslet idealt för en höguppladdad motor. Etanol har också en lägre flamtemperatur vilket minskar värmeförlusterna och NOx emissionerna. Eftersom etanol är ett förnyelsebart bränsle bidrar det i sig själv till lägre CO2 emissioner.
Item type: