National Transport Library Research Database

Bränsleeffektiv direktinsprutad etanolmotor med liten slagvolym (Downsized fuel efficient direct injection ethanol engine)

  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2011-07-01 -- 2013-06-30 ; 2855250 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2010004621
Subject(s): Abstract: Framtida fordon kräver en ny generation motorer med låga koldioxidutsläpp som kan använda förnybara bränslen. Syftet med projektet är att undersöka möjligheterna att skapa en mer energieffektiv motor genom att använda mindre slagvolym och direktinsprutning av ren etanol. Ett effektivt sätt att reducera bränsleförbrukning är att minska motorns slagvolym. Etanol har en stor fördel i sitt höga oktantal och snabba förbränning vilket gör bränslet idealt för en höguppladdad motor. Etanols lägre flamtemperatur minskar värmeförluster och NOx-emissioner. Abstract: The purpose of the proposed project is to investigate the possibilities to create a very fuel-efficient engine with very low CO2 emissions by using downsizing and direct injection of neat ethanol fuel (E100). Future environmentally friendly vehicles will require a new generation of high efficiency, low CO2 and near zero emission engines using cleaner and renewable energy sources. One very efficient way of reducing fuel consumption and CO2 emissions from SI engines is to downsize the engine. Ethanol has advantages of high octane number and high burning velocity which makes the fuel ideal for highly boosted engines. Ethanol also has a lower combustion temperature which lowers heat losses and the NOx emissions. Ethanol is a renewable fuel that in itself contributes to lower CO2 emissions
Item type: