National Transport Library Research Database

Simulering av reparationssvetsning och lokal värmebehandling inklusive mikrostrukturberäkning (Simulation of repair welding and local heat treatment including microstructure calculation)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-07-01 -- 2011-12-31 ; 2750000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901319
Subject(s): Abstract: Projektet är fortsättning på tidigare projekt där modell för att simulera induktionsvärmning utvecklats och validerats. Projektets syfte är att möjliggöra simulering av en kedja bestående av reparations-svetsning och lokal värmebehandling med induktionsvärmning så att deformationer, spänningar samt mikrostrukturutveckling kan studeras. Fokus ligger på en mikrostruktur modell i kombination med egenskapsmodeller för Alloy 718. Modellen kommer att vara tillämpbar även för andra termo-mekaniska simuleringar. Lokal värmebehandling är en metod som vid VAC huvudsakligen tillämpas för avspänningsglödgning/åldring i samband med reparationssvetsning vid översyner och nytillverkning. Simulering av svetsreparationer och efterföljande lokal värmebehandling ger möjlighet att utforma dessa steg så att krav på önskad mikrostruktur uppfylls och minimering av oönskade deformationer och restspänningar är möjligt. Det är alltid en risk att randområdena vid lokal värmebehandling tidvis är utanför den specificerade temperaturhistorien. Genom att beräkna erhållen mikrostruktur fås en bild av vad det egentligen betyder och gör det möjligt att öppna en dialog med Volvo Aeros kunder om att tillåta lokal i stället för en global värmebehandling.Abstract: The project is a continuation of an earlier project where a model for simulation of induction heating was developed and validated. The purpose is to enable simulating a manufacturing chain consisting of repair welding and local heat treatment with induction heating in order to predict deformations, stresses and microstructure evolution. The focus is on developing a microstructure model coupled with a constitutive model for Alloy 718. The model will be applicable also for other thermo-mechanical processes. Local heat treatment is a method that Volvo Aero Cooperation mainly uses for stress relieving/ageing in connection with repair. Simulation of repair welding and local heat treatment with use of induction heating gives the possibility to design those steps in order to optimize for microstructure, deformations and residual stresses. In local heat treatment by induction, there is always a risk that the temperature, close to the boundary, is outside the specified temperature. By calculating the resulting microstructure, an image of what is happened close to the boundary, and what it really means, makes it possible to open a dialogue with Volvo Aeros customers in order to allow local heating instead of global.
Item type: