National Transport Library Research Database

Kompetenscentrum Förbränningsprocesser, KCFP (Competence Centre Combustion Processes, CCCP)

  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Cargine Engineering AB, Finnveden Powertrain AB, Lunds universitet, Saab Automobile AB, Scania CV AB, Volvo Personvagnar AB, Volvo Powertrain AB, Hoerbiger Control Systems AB ; 2010-01-01 -- 2013-12-31 ; 89800000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 2009003769
Subject(s): Abstract: Förbränning som kan kombinera låga avgasutsläpp och hög verkningsgrad och hur den kan utnyttja alternativa bränslen är fokus. De okonventionella förbränningskoncepten går ofta under benämningen lågtemperaturförbränning (Low Temperature Combustion, LTC) även om det ibland fortfarande används den mindre korrekta förkortningen HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) eller varianter därav. KCFP kommer att fokusera på förbränningsprocesser som ligger mellan ”konventionell” HCCI och de klassiska otto- och dieselprocesserna. Tändassisterad kompressions-antändning, SACI, partiellt förblandad förbränning, PPC och lågtemperaturdieselförbränning kommer att studeras med hjälp av fem typer av aktivteter; motorprov, laserdiagnostik, modellering, reglering och bränslestudier.Abstract: The main goal of this centre is to better understand the combustion process in internal combustion engines. Of particular interest are the combustion processes with low enough temperature to suppress formation of NOx and particulates, PM, often called Low Temperature Combustion, LTC or homogeneous Charge Compression Ignition, HCCI. To improve our knowledge, advanced measurement systems as well as models will be applied. The proposed centre of competence will focus on the combustion process in internal combustion engines. The overall goal for this is to become a world leading centre of expertise in the current and future combustion processes. A good knowledge of the traditional premixed spark ignited combustion process in gasoline engines will be maintained but we do not see a major effort in investigating this process further. Instead the combustion processes which can suppress the formation of nitric oxides by reducing the maximum temperature will be of major interest. Those are sometimes called Low Temperature Combustion, LTC but also the acronym HCCI is used to describe the same type of processes even though the charge can be far from homogeneous in some cases.
Item type: