National Transport Library Research Database

Utformning och finansiering av långväga kollektivtrafik - fortsättningsansökan (Organising and financing long distance public transport)

  • Hultén, Staffan
  • Ekonomiska forskningsinstitutet Handelshögskolan i Stockholm, Universitet eller högskola, 802005-8734
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-09-01 -- 2011-08-31 ; 2500000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901307
Subject(s): Abstract: Projektet utgör en fortsättning av ett forskningssamarbete mellan en forskargrupp vid Handelshögskolan i Stockholm (HHS) och en forskargrupp vid Transportøkonomisk institutt i Oslo (TØI), avseende en komparativ analys av hur den långväga kollektivtrafiken (med buss och tåg) är organiserad och finansierad i Sverige och Norge. Målet är att undersöka hur olika lösningar på regional och interregional nivå och kopplingen mellan dessa har påverkat kostnads- och utbudsutvecklingen i den långväga kollektivtrafiken. Den genomförda förstudien har identifierat fyra olika huvudområden för fortsatt undersökning och analys: 1. Betydelsen av investeringar i järnvägens infrastruktur 2. Betydelsen av ägarskapsmodeller 3. Samordning och samarbeten mellan infrastrukturmyndigheter och operatörer 4. Främjande av likartade konkurrensvillkor för buss och järnväg Projektet förväntas kunna ge ett flertal bidrag och effekter: Ta fram underlag för regler och organisatoriska förändringar som ger attraktivare och effektivare kollektivtrafik och bättre utnyttjande av transportsystemet. Ökat kunskapsflöde, kompetensuppbyggnad och implementering av forskningsresultat i kollektivtrafikens praktiska hantering, t.ex. i form av synpunkter på utformningen av och implementeringen av ett nytt kommande regelsystem för kollektivtrafiken. Kunskapsuppbyggnad i akademiska miljöer och branschmiljöer, även utanför Sverige och Norge. Samfinansiärer (pengar och in-kind): Nettbuss, Transportbedriftenes Landsforening, Nor-Way Bussexpress, Jernbaneverket, Svensk Lokaltrafik och Bussbranschens Riksförbund.Abstract: The project is a continuation of a research collaboration between research groups at Stockholm School of Economics and Transportøkonomisk institutt in Oslo (TØI), regarding a comparative analysis on how long-distance public transport (bus and rail) is organised and financed in Sweden and Norway. The goal is to examine how different solutions at regional and national levels, and the links between them, have influenced the development of costs and supply in long-distance public transport. The initial research has identified four main areas of interest for continued research and analysis: 1. The importance of rail infrastructure investments 2. The importance of ownership models 3. Coordination and collaboration between infrastructure authorities and operators 4. Support for similar conditions for competition regarding both bus and rail The project is expected to give several contributions and effects: Provide a basis for rules and organisational changes that lead to a more attractive and more efficient use of the transport system. Increase the flow of knowledge, build-up of competence and implementation of research results in the application of public transport, for example by means of input on the design and implementation of a new regulatory framework for public transport. Build-up of knowledge in academic and industry environments, also outside of Sweden and Norway. Financial sources (also in-kind): Nettbuss, Transportbedriftenes Landsforening, Nor-Way Bussexpress, Jernbaneverket, Svensk Lokaltrafik and Bussbranschens Riksförbund
Item type: