National Transport Library Research Database

Planering av särskild kollektivtrafik: effektivisering av beräkningsmetoder (Development of efficient planning methods for Swedish paratransit)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-11-01 -- 2013-03-01 ; 782000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901302
Subject(s): Abstract: Syfte och mål Det övergripande syftet med projektet är att effektivisera planeringen och utförandet av anropsstyrda uppdrag inom den särskilda kollektivtrafiken. På så sätt effektiviseras trafikformen i sig och skapar en mer kostnadseffektiv samhällsservice. Mer detaljerat är syftet att: Effektivisera de algoritmer som används för att planera anropsstyrda uppdrag (i första hand färdtjänstuppdrag) Studera hur kända lösningsmetoder från andra ruttplaneringsproblem kan anpassas och nyttjas för planering av anropsstyrda uppdrag Studera hur olika parametersättningar påverkar effektiviteten Resultat och förväntade effekter Det viktigaste resultatet av projektet (på lite längre sikt) förväntas bli förbättrad kostnadseffektivitet ur ett samhällsperspektiv. De stora kostnader som trafikformen medför gör att även en liten förbättring av algoritmens effektivitet kan ge stora ekonomiska besparingar eller en ökad servicenivå, beroende på hur man vill använda den ökade effektiviteten. Uppläggning och genomförande I projektet vidareutvecklas och används den simuleringsmiljö som utvecklades under Del B av projektet ´Utveckling av planeringsmetoder för samhällsbetalda resor´. De olika steg som arbetet bedrivs i är följande: 1. Litteraturstudie 2. Teoretisk beskrivning av lösningsmetod 3. Insamling och strukturering av data 4. Simuleringar av parameterval 5. Utveckling och implementering av heuristiken 6. Tester och utvärderingar 7. Framtagande av rekommendationer 8. Avrapportering 9. ResultatspridningAbstract: Goals/targets The overall objective of the project is to streamline the planning and execution of demand-responsive requests within public transport. In this way the transport system becomes more efficient and creates a more cost-effective service. In more detail, it aims to: Create more efficient algorithms for planning of demand-responsive public transport, primarily paratransit (transportation of persons with special needs permits), Study how known solution methods from other routing problems can be adapted and used for planning of demand-responsive services, Study how different parameter settings affect the efficiency. Result and effects: The most important outcome of the project (in the longer term) is expected to be improved cost-effectiveness from a societal perspective. The large costs that this form of public transport brings allow even a ´slight´ improvement of the algorithms efficiency to bring significant financial savings or increased service levels, depending on how you want to use the increased efficiency. Planning and implementing: The simulation environment developed in Part B of the project ´ Development of planning methods for community-financed travel is here further developed and used. The various steps that the work is conducted in are the following: 1: Literature study. 2: Theoretical description of the solution method. 3: Collecting and structuring data. 4: Simulations of parameter settings. 5: Development and implementation of heuristics. 6: Tests and evaluations. 7: Creation of recommendations. 8: Debriefing. 9: Dissemination of results.
Item type: