National Transport Library Research Database

Katalytisk dieselreformeringsprocess för APU-system i tunga lastbilar (Catalytic diesel reforming process for heavy-duty truck APU systems)

  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2007-01-01 -- 2009-02-28 Registration number:
  • Energimyndigheten 200604980
Subject(s): Abstract: Detta delprojekt bildar tillsammans med tre andra en gruppering med forskning kring en reformer till en bränslecells-APU(Auxiliary Power Unit). I detta delprojektet studeras hur olika driftsparametrar, såsom ånga/kolförhållande och syre/kolförhållande påverkar verkningsgrad, kolutskiljning samt katalysatorns prestanda i en egenutvecklad dieselreformer för generering av vätgas avsedd för ett bränslecellsbaserat APU-system. Dessa driftsparametrar ska leda fram till rekommendationer för körsätt av en fullskaleanläggning för reformering av dieselbränsle. Den vetenskapliga undersökningen ska leda fram till ett underlag för att kunna optimera designen av en dieselreformer.Abstract: In the subproject described in this proposal we aim to study how various operation parameters, such as steam-to-carbon ratio and oxygen-to-carbon ratio influence efficiency, catalyst coking and the performance of the catalyst in a diesel reformer for hydrogen generation developed in-house intended for a fuel cell-based APU system. These operation parameters will lead to recommendations for the operation of a full-scale unit for reforming of diesel fuel. The scientific investigation will lead to a basis to be able to optimize the design of a diesel reformer.
Item type: