National Transport Library Research Database

DME i dieselprocess (DME in diesel process)

  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten, Volvo Powertrain AB ; 2007-01-01 -- 2009-03-31 ; 5680000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 200604964
Subject(s): Abstract: Alternativa bränslen för vägfordon är en viktig del av ett framtida energiscenario, som under några årtionden blivit allt mera komplext. Dimetyleter (DME) bedöms av bland annat Volvo Powertrain vara det bränsle som bäst uppfyller kravbilden. De mycket goda förbränningsegenskaperna - bl a sotfritt - gör det förhållandevis lätt att skapa ett acceptabelt förbränningskoncept. Projektet avser forskning kring en optimerad förbränning, som tillvaratar potentialen i första hand med avseende på verkningsgrad, kväveoxider och ljud.Abstract: Alternative fuels for road vehicles is an important part of the long term energy scenario, that has gradually, during several decades, become more complex. Di-Methyl-Ether (DME) is concidered by e.g. Volvo Powertrain to be a major candidate. The excellent combustion features - not least soot free - makes it comparatively easy to design an acceptable combustion concept. A truly optimized combustion concept, however, that fully utilizes the potential, primarily regarding thermal efficiency; nitric oxides and noise, will probably differ substantially from todays typical Diesel combustion systems, which are strongly influenced by the need for soot suppression.
Item type: