National Transport Library Research Database

Simulering och metoder för energioptimal fordonsframdrivning (Simulation and methods for energy optimal energy propulsion)

  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2007-01-01 -- 2008-12-31 ; 900000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten 200604948
Subject(s): Abstract: Syftet med projektet är att studera simulering och metoder för energioptimal framdrivning av kompletta fordon i longitudinell rörelse. Områdena modellering, simulering, och optimering har utpekats som viktiga av Grön Bil, Capsim och Svenskt Hybridfordons Centrum (SHC). Dessa områden är nära kopplade. Områdena och sambandet mellan områdena kommer att studeras med fokus på energioptimalitet. Ett prioriterat ämne är systemanalys och design av viktiga parametrar så som drivlinekonfiguration, framdrivningsteknologier, framdrivningsreglering osv.Abstract: The purpose of the project is to study simulation and methods for energy optimal propulsion of complete vehicles in longitudinal motion. The areas modeling, simulation, and optimization, have been pointed out as important by Grön Bil, Capsim, and SHC. These areas are closely coupled. The areas and the relation between the areas will be studied as described below with focus on energy optimality. An interesting topic is system analysis and design of important parameters such as drivetrain configurations, propulsion technologies, propulsion control, and so on.
Item type: