National Transport Library Research Database

Ny tjänst som professor på KTH (New professorship at KTH)

  • Stichel, Sebastian
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-01-01 -- 2016-12-31 ; 1300000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/83627
Abstract: Projektbeskrivning - Utdrag ur framställan om FUD-bidrag: ”Avdelning Spårfordon (f.d. Avd. Järnvägsteknik) spelar en central roll inom KTH-Järnvägsgruppen alltsedan gruppen initierades 1988 av Prof. Evert Andersson. Detta gäller såväl utbildning och forskning som gruppens ansikte utåt i samhället. Avd. Spårfordon är också en viktig del av Inst. för Farkost och flyg vid KTH. Avd. Spårfordon står nu inför en generationsväxling och som en följd av detta avser Avd. Spårfordon att utlysa en tjänst som lektor/professor inom området spårfordons dynamik, se tjänstebeskrivning enligt bilaga. Detta område, inkl. dynamisk samverkan mellan fordon och bana, är centralt för avdelningens verksamhet liksom för spårtrafikens möjligheter att utvecklas tekniskt, ekonomiskt och miljömässigt. För att skapa förutsättningar för en framgångsrik rekrytering till denna tjänst och utveckling av densamma önskas ett basstöd från Trafikverket (Banverket), med sektorsansvar i Sverige för järnvägsbranschen, och från KTH Skolan för Teknikvetenskap, till vilken Avd. Spårfordon organisatoriskt är kopplad via både Järnvägsgruppen och Inst. för Farkost och flyg. Vi föreslår att Trafikverket (Banverket) och KTH Teknikvetenskap vardera bidrar med ett basstöd om 800 tkr/år under tre år, samt vardera 400 tkr/år för de därpå följande tre åren. Med en dylik plattform ges den tillträdande goda förutsättningar att i samverkan med branschen bygga upp en verksamhet inom forskningsområdet som ytterst syftar till att förbättra spårtrafiksystems prestanda och effektivitet, samt minska dess energibehov och miljöpåverkan. I denna verksamhet bör doktorandinslaget och den internationella samverkan vara betydande. Grundutbildning och uppdragsutbildning inom järnvägstekniken är två aktiviteter där den tillträdande också förutses kunna bidra väsentligt. Bl.a. ansvarar avdelningen för två kurser i högskolans grundutbildning och bedriver en omfattande uppdragsutbildning för spårtrafikbranschens personal. Framför allt behövs insatser inom kursutveckling (kursmaterial mm.) och rekrytering av teknologer till våra kurser. Genom ökade insatser inom grundutbildning, forskarutbildning och uppdragsutbildning kan KTH Spårfordon, liksom KTH Järnvägsgruppen, ge betydande bidrag till järnvägsbranschens kompetensförsörjning. Sammanfattningsvis hoppas vi att Trafikverket (Banverket) och KTH Teknikvetenskap är beredda att tillstyrka denna framställan. Det föreslagna basstödet är viktigt för utvecklingen av KTHs järnvägsverksamhet. Det är ytterst också en investering i spårtrafikens renässans och framtid.”Abstract: Project description - Excerpts from the request for R&D grants: "Department of Track Vehicles (formerly Dep. of Railway Technology) plays a central role in KTH Railway Group since the group was initiated in 1988 by Prof. Evert Andersson. This applies to both teaching and research as to the group's public face towards the society. Dep. of Track Vehicles is also an important part of the Department of Aeronautical and Vehicle Engineering at KTH. Dep. of Track Vehicles is now facing a generation shift in the leadership and as a result of this, the Dep. of Track Vehicles will announce a position as lecturer/professor in the field of track vehicle dynamics, see description in annex. This area, including dynamic interaction between vehicle and track, is central to the department's activities as well as to rail traffic possibilities to develop technologically, economically and environmentally. To create the conditions for successful recruitment to this position and development of the same, we ask for a economic base support from Trafikverket (Swedish Transport Administration, former Banverket), with sectoral responsibility in Sweden for the railway industry, and from the KTH School of Engineering Sciences, to which Div. of Track Vehicles is organizationally linked through both the Railway Group and the Institution for Aeronautical and Vehicle Engineering. We propose that Trafikverket and KTH Engineering Sciences each contributing a base support of 800 thousand SEK / year for three years, and each 400 thousand SEK / year for the next three years, starting 2010. With such a platform the new professor is given good conditions to, in collaboration with the industry, building a business in the research area, which ultimately aims to improve rail system performance and efficiency, and reduce their energy needs and environmental impact. This activity should incorporate phD´s and international cooperation to a significant part. Teaching in the main subjects and external assignments (such as contract education for the rail transport industry personnel) within the rail technology area are two activities where the new professor is expected to contribute significantly. Through increased efforts in basic education, phD education and special assignments, KTH Track Vehicles, together with KTH Railway Group, will contribute significantly to the railway industry´s needs for expertise. In conclusion, we hope that Trafikverket and KTH Engineering Sciences are willing to approve this request. The proposed base support is important for the development of KTH's railways technology activities and it is ultimately also an investment in rail traffic´s renaissance and future."
Item type: