National Transport Library Research Database

Tjänsteutveckling med hjälp av kundnära medarbetare (Service development by employees working in close contact with customers.)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-10-01 -- 2011-12-31 ; 1500000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901275
Subject(s): Online resources: Abstract: Vi vill utveckla kunskap i anslutning till verksamheten/trafikproduktionen utifrån de praktiska villkor som råder där. Syftet med projektet är att: (a) utveckla och demonstrera metoder för att ta fram trafiknära kundinformation (b) undersöka om detta resulterar i ny kunskap om resenärerna jämfört med dagens bild (c) demonstrera hur kunskapen kan omsättas i konkreta förbättringar/förändringar (d) diskutera eventuella implikationer för roll/ansvarsfördelningen THM (trafikhuvudman)-operatör. Övergripande förväntad effekt är att ännu bättre leva upp till de trafikpolitiska målen och bidra till en mer attraktiv kollektivtrafik. Detta genom att skapa en modell för en potentiell gemensam plattform för operatör- THM som bygger på ett kundperspektiv och sedan ta fram alternativa metoder som leder till nya tjänstekoncept, förbättrad tillgänglighet, fler nöjda resenärer, ökad trivsel och trygghet bland kunder. Projektet förväntas också resultera i ökat personalengagemang, högre status för kundnära yrken, nöjdare medarbetare och en kunskapsuppbyggnad i organisationen.Abstract: We want to develop knowledge of activities/traffic production on the basis of the practical conditions. The project aims to: (a) develop and demonstrate the techniques to forward traffic close customer information b) examine whether this results in new knowledge on travelers compared with today´s image c) demonstrate how knowledge can be translated into concrete improvements/changes d) discuss any implications for the role/responsibilities PTA (public transport authority)-operator Overall expected effect is that even better live up to the transport policy objectives and contribute to a more attractive public transport. This by creating a model for a potential common platform for operator- PTA based on a customer perspective and then retrieving alternative methods that results in new service concept, improved availability, more satisfied travelers, increased comfort and security among customers. The project is also expected to result in increased staff commitment, higher status for customer focused professions, more satisfied employees and a capacity-building in your organization.
Item type: