Abstract: SPACE är ett Europeiskt projekt med 7 partners. Sverige och VTI är koordinator. Projektet är utlyst av ERA NET Road via programmet Safety at the heart of road design. Austrian Research Promotion Agency (FFG) är programansvarig. SPACE har beviljats och startar januari 2010 samt pågår i två år. SPACE ska framförallt ta fram verktyg för att utvärdera nyttan av olika åtgärder ämnade som självförklarande åtgärder för att få användaren att anpassa sin hastighet till en trafiksäker fart. Detta innebär att först utföra en state of the art för att identifiera befintliga åtgärder i Europa. Därefter sker en utveckling av enklare utvärderingsverktyg som används för att sortera och prioritera lovande åtgärder. En workshop för att validera verktygen ska utföras. I nästa steg sker utveckling och test av ett mer avancerat verktyg med hjälp av simulatorstudier. Resultaten kommer att redovisas i ett antal rapporter. VTI ansvarar för koordineringen av projektet samt simulatorstudien. Övriga partners är TRL-England, BRRC-Belgien, CDV-Tjeckien, UCD-Irland, KfV-Österike och FEHRL-Belgien.Abstract: SPACE will identify solutions that offer the greatest potential safety gains through a state of the art review, international expert panel review, interactive visual tools and driving simulator experiment. This will lead to tools that can identify unsafe or non-explaining areas of the network and that are able to estimate the potential safety benefits of the road safety measure (addressing Objective A of the call). These tools will register change in driving behaviour and also explain why this or these changes occur. The developed tools will be used for evaluation of different measures aiming to find a self-explaining road. Other aims are to determine the speed adaption and situational awareness benefits of different self-explaining design measures. A comparison will be done of different approaches leading to recommended common strategies (addressing Objective C of the call).
The work will be focused on rural roads and having Vision Zero and transnational benefits of the projects outcome in mind. Other considerations and limitations will be to look on effects of combination of measures, different road types and conditions, as well as different road user categories.
The results will be presented as guidance in technical notes and more comprehensively in a project report. Findings will be made available to road authorities, researchers and practitioners across Europe.