National Transport Library Research Database

Förstudie om trafikslagsövergripande trafikinformation (Preliminary study on the overall traffic information)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-06-15 -- 2012-01-31 ; 930000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/83287
Subject(s): Abstract: Förstudien fokuserar på behovet av trafikslagsövergripande trafikinformation ur resenärens synpunkt. Del 1 är en inventering av nuläge samt förslag på hur man på kort sikt kan förbättra den trafikslagsövergripande trafikinformationen till resenärerna.Del 2 innehåller förbättringsaktiviteter och förslag till lösning för att få parterna/organisationerna (från väg respektive järnväg) att samverka mer och därmed kunna ta hand om resenärerna på ett bättre sätt både i vardag och vid större störning. Projektet sker inom ramen för samarbetsavtal mellan Vägverket och Saab i syfte att påskynda utbyggnaden av intelligenta transportsystem och skapa förutsättningar för funktionalitet, effektivitet och hållbarhet i det samlade transportsystemet för väg, järnväg och sjö. Vid större störningar i trafiken ändrar resenärerna sitt resenärsbeteende. Ändrat beteende medför att vana resenärer blir ovana när de kommer till en ny situation eller en ny miljö. De kan inte ”läsa” trafiken (vad är normalt) och de vet inte vart de ska hitta trafikinformation. Vad händer när det finns många ”nybörjare” i trafiken? Dessa ”nygamla” resenärer behöver information för att kunna planera sin resa, tidtabeller, olika resealternativ och störningsinformation. De behöver information om kombinerade resor. Det finns ingen samlad trafikslagsövergripande information för både väg- och järnväg för hela landet. I dag startar respektive drabbad organisation sin krisledning med fokus att lösa problemet och man tar inte hand om de ”förlorade” kunderna/resenärerna. De organisationer som blir mottagare av ”nya” resenärer borde kunna stärka sin information för att dels avlasta den drabbade organisationen genom ökad service dels med genomtänkt tydlighet ge nya kunder relevant information som denne inte är van att söka och finna. Hur kan de drabbade organisationerna samverka på ett mer effektivt sätt? På Saab har vi sedan 1999 arbetat med att ta fram system för lägesbilder och där vi integrerar olika informationskällor. Det finns flera goda exempel på system för gemensamma lägesbilder. Dessa system ökar samverkan, effektiviserar användarna och ger ett bra beslutsunderlagAbstract: The pilot study focuses on the need for traffic overall traffic from the passenger's point of view. Part 1 is an inventory of the current situation and suggest ways in the short term may improve the overall road traffic information to travelers. Part 2 contains the improvement activities and the proposed solution to the parties / organizations (by road or rail) to interact more and thus be able to take care of passengers in a better way, both the living and the major disruption. The project is under a partnership between the SRA and Saab in order to accelerate the deployment of intelligent transport systems and creating the conditions for functionality, efficiency and sustainability of the overall transport system for road, rail and sea. In major disruptions to traffic changes its passengers traveler behavior. Changed behavior leads to weary travelers become unfamiliar when they come to a new situation or a new environment. They can not "read" traffic (as is normal) and they do not know where to find traffic. What happens when there are many "beginner" in traffic? This "reinvention" travelers need information to plan their travel, timetables, different travel options and disturbance information. They need information about the combined trips. There is no overall comprehensive traffic information for both road and rail for the entire country. Today starts each affected organization's crisis management with a focus to the problem and not taking care of the "lost" customers / passengers. The organizations that are recipients of the "new" travelers should do to improve its information to both relieve the affected organization through enhanced service and with careful clarity give new customers relevant information that he is not accustomed to seek and find. How can the affected organizations interact more effectively? At Saab, we have since 1999 been working to develop systems for pictures and location where we integrate different information sources. There are several good examples of a system of common mode images. These systems will increase collaboration, streamline the user and provides a good basis for decision.
Item type: