National Transport Library Research Database

Delprojekt 1. Folkhälsa och gångtrafikanter: Förstudie, Delprojekt 2. Förbättring av kalkylvärden _TS och tidsvärdering (Subproject 1. Public health and pedestrians: exploratory. Subproject 2. Improvement of the calculation values för traffic safety and time saving)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2009-03-01 -- 2009-12-20 ; 150000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/21891
Subject(s): Abstract: Delprojekt 1. Folkhälsa har blivit en viktigt aspekt för trafikverken i planeringssammanhang. Det uppdrag som regeringen har angett till VV bekräftar detta. I propositionen ”Moderna transporter” (prop. 2005/06:160) har regeringen slagit fast att VV bl. a. skall redovisa hur planeringsmodeller och prioriteringsmetoder liksom statistik om gång- och cykeltrafik kan förbättras. Ett sätt att förbättra gångtrafiken är genom en ökad medvetenhet hos människor om att aktivt fysiskt liv förbättrar hälsan och välbefinnandet. Just möjligheten att kombinera promenad och fysiska aktivitet gör gångtrafiken som en lämplig form av motion. Under andra halvan av 2000 - talet har olika forskningsrön kommit fram som visar positiva samband mellan gång och hälsoförbättringar. Risken att drabbas av sjukdomar som cancer, hjärtsjukdomar, stroke och diabetes minskar om man motionerar. Dessutom förlänger motion livet och ger mental balans (nytta) i form av minskning av depression. Tre studier publicerade i april 2005 fann att måttlig promenad om 30 minuters per dag reducerar risken för att dö i hjärtsjukdomar. Samma studier visar att motion fungerar bättre för att reducera hälsorisken än diabetesmedicin (metformin). Trots dessa nya kunskaper på området beaktas inte sambandet mellan hälsa och gångtrafikanter. Att inte VV beaktar detta effektsamband innebär att en signifikant andel av samhällsekonomiska vinster förloras. Erfarenheten från Norge som beaktar gångtrafikanter i samhällsekonomiska beräkningar bekräftar detta. Syftet med delprojekt 1 är att göra en litteraturstudie på området; state of the art. Idag finns två approacher (vägar) vad avser hälsa och motion (gång). Den ena är en sjuklighetsapproach, vilket innebär att räkna samhälleliga kostnader utifrån specifika sjukdomar som associeras med avsaknad av motion. Den andra vägen är dödlighetsapproach, vilket innebär att beräkna samhälliga kostnader utifrån dödlighet som orsakas av avsaknad motion. Vilken approach man väljer beror på tillförlitligheten på de olika forskningsstudierna på området. Delprojekt 2. Kunskapen om sambanden mellan trafiksäkerhetsåtgärder och cykling är okänd. Tidsvärderingen som används för effektberäkning är också osäker. För TS åtgärder förväntas forskningsresultat komma under 2010. Redan idag används några TS kalkylvärden för den pågående åtgärdsplaneringen. Dessa kalkylvärden baseras på ”bästa” tillängliga erfarenheter/observationer. Dock är erfarenheterna (observationerna) väldigt begränsad, vilket innebär att nya och flera erfarenheter behövs. Syftet med TS- studien är att förbättra kalkylvärden genom att bredda observationerna för att skaffa bättre underlag. Kalkylvärden som baseras på bredare (fler) observationer kan leda oss närmare ”sanna” värden. Tidsvärderingen som används för effektberäkning är också osäker. Nyligen har vi fått ett forskningsresultat baserat på en betalningsviljestudie. Eftersom tidsvärderingen inbakar (internaliserar) irrelevanta komponenter för olika grupper med olika preferenser (betalningsvilja) och olika nyttonivåer bedömer vi att den är oanvändbar i nuvarande form; den behöver revideras. Detta arbete går för fullt och förväntas pågå ett tag till. Syftet med tidsvärderingstudien är att ta fram kalkylvärden som är mer tillförlitliga än de vi använder idag. Därmed blir de samhällsekonomiska beräkningar mer trovärdiga.Abstract: The aim of subproject 1 is to do a literature review in the area, state of the art. Today there are two approaches (roads) with regard to health and exercise (walking). One is a morbidity approach, which means to count the social costs based on specific diseases associated with lack of exercise. The other route is mortality approach, which means to calculate the societal costs on the basis of mortality caused by lack of exercise. Which approach to choose depends on the reliability of various research studies in the field. Subprojekt 2. The purpose of the traffic-safety study is to improve the calculating values by broadening the observations to obtain better data. The calculating values based on the broader (more) observations may lead us closer to "true" values. The purpose of the time saving study is to produce calculating values which are more reliable than those we use today. This makes the economic calculations more credible.
Item type: