National Transport Library Research Database

Hållbara intermodala tempererade transporter : IMTEMP, huvudstudie (Sustainable intermodal refrigerated transports: main study)

  • Skoglund, Mattias
  • TFK-TransportForsK AB, Svenskt företag eller organisation, 556254-9468
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2010-04-01 -- 2013-05-31 ; 290000 kronorRegistration number:
  • Trafikverket 2010/33214
Subject(s): Abstract: Transporter av temperaturkänsligt gods ger upphov till en miljöpåverkan genom att energi förbrukas både vid förflyttning och temperering av lastbärare och gods. Temperering innebär att temperaturen i lastbäraren anpassas efter godsets krav vilket kan medföra att det krävs uppvärmning (värme), kylning (kyla) eller nedfrysning (frys). Den pågående TFK-studien ”Hållbara tempererade transporter” syftar till att kartlägga befintliga tempereringslösningar för landtransporter. I studien har det framkommit att temperering är kostsamt och ger upphov till en betydande miljöpåverkan tack vare tveksamma och i vissa fall dåliga miljöprestanda. En bidragande orsak till detta är att tempereringsaggregaten vanligen är dieselelektriskt drivna. Vidare är kraven på kvalitet och driftsäkerhet är höga. Ur miljö- och kvalitetssynpunkt är det således av stort intresse att utreda alternativa lösningar för energiförsörjning. Detta gäller i synnerhet för intermodala transporter då den relativa miljöpåverkan för tempereringen blir hög då större delen av transporten på järnväg utförs med ellok på elektrifierade banor. I regel är det möjligt att driva befintliga dieselgeneratordrivna aggregat med 3-fas 400V el vilket sker vid exempelvis sjötransport och i viss mån vid uppställning på terminalanläggningar. Syftet med projektet är att skapa förutsättningar för att öka andelen och mängden tempererat gods som transporteras i intermodala upplägg genom att utveckla långsiktigt hållbara och kostnadseffektiva tempereringssystem som energiförsörjs på ett mer miljövänligt samt ur kvalitets- och kostnadssynpunkt bättre sätt än idag. En målsättning är att skapa möjligheter för att kunna försörja tempereringsaggregaten med el i de olika delarna av en intermodal transportkedja. Här ingår att studera hinder/möjligheter för införande av nya system för energiförsörjning vilket kan innefatta organisatoriska, tekniska, säkerhetsmässiga samt kvalitetsmässiga aspekter. I studien avses en demonstration genomföras där system för eldistribution i intermodala tåg implementeras och därefter analyseras utifrån miljö- marknads- och kvalitetsmässiga aspekter. Operatörer och varuägare förväntas här i samverkan testa en framtagen lösning varefter TFK utvärderar lösningen. Övriga frågeställningar som avses beaktas är ansvarsfördelning i intermodala transportkedjor, system för temperaturövervakning (även fjärrövervakning och styrning) samt nyckelfaktorer för att skapa lönsamhet och ekonomisk uthållighet i tempererade intermodala transporter. Sammantaget väntas de planerade aktiviteterna möjliggöra effektivisering och minskning av miljöpåverkan genom att energiförsörjningen för temperering i intermodala tillämpningar görs mer hållbar än idag. Vidare avses kvalitetsmässiga förbättringar genom en ökad tillförlitlighet möjliggöras vilket antas skapa större konkurrenskraft och tillväxt för dessa lösningar. Främst avses projektet påvisa lösningar för elförsörjning vid järnvägstransport och uppställning på terminaler, bangårdar eller andra uppställningsspår i intermodala transportkedjor vilket minskar utsläppen genom att andelen dieseldrift minimeras.Abstract: Shipments of temperature sensitive goods imply environmental impact by the energy that is consumed in both the transport itself and temperature control of freight carriers and goods. Temperature control means that the temperature of the carrier is adapted to the cargo requirements by heating (heat), cooling (cooling) or refrigeration (freezing). The current TFK study - Sustainable Refrigerated Transports - has the aim to identify existing temperature control solutions for land transport. The study has revealed that temperature control is costly and creates significant environmental impact. A contributing factor to this is that the equipment used for temperature control usually is diesel-electric powered. Moreover, the demand for quality and reliability is high. From an environmental and quality point of view, it is of great interest to investigate alternative solutions for energy supply as these temperature control units have poor environmental performance. This is particularly true for intermodal shipments as the relative impact of temperature control becomes high due to the use of electric locomotives on rail. It is usually possible to power existing diesel-electric generator sets with 3-phase 400V electricity, common practice in sea transports. The aim of the project is to create good conditions to increase the share and the amount of temperature controlled goods transported intermodally by developing sustainable and cost-effective systems for temperature control where energy is supplied in a more environmentally friendly way with improved quality and lower cost compared to today. One goal is to create opportunities to supply the temperature control equipment electrically (minimise diesel) in the different parts of an intermodal transport chain. This includes studying the obstacles / opportunities for introducing new systems of energy supply which may include organisational, technical, safety and quality related aspects. A demonstration is planned within the study where a system for electrical distribution of the intermodal train will be implemented and subsequently analyzed in terms of environmental, marketing and quality aspects. Operators and cargo owners are expected to cooperate in a test of the solution and subsequently TFK will evaluate the solution. Other issues to be dealt with are accountability, systems for temperature monitoring (including remote monitoring and control) as well as key factors for the viability and economic sustainability in temperature controlled intermodal transports. The planned activities are overall expected to enable improvement of efficiency and reduction of environmental impact through more sustainable energy supply in refrigerated, intermodal, transports. In addition, enabling quality improvements is intended to create greater competitiveness and growth for these solutions. The project is mainly intended to demonstrate solutions for power supply during rail transport as well as deployment at terminals, yards and other sidings in intermodal transport chains. All in all providing emission reduction in intermodal transport chains by reducing the diesel usage.
Item type: