National Transport Library Research Database

Fotgängares värderingar av gångvägar (Valuation of pedestrian routes)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2011-11-14 -- 2012-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2011/70243
Subject(s): Online resources: Abstract: För att främja resor till fots behövs studier kring fotgängares beteende och värderingar som kan ge kunskap om vilken typ av väg och omgivning som fotgängare föredrar och ge underlag till vilka typer av åtgärder som bör utföras. Ett vanligt angreppssätt vid studier av fotgängares beslut är att utgå från en hierarkisk beteendestruktur bestående av tre beslutsnivåer. Den första nivån består av strategiska beslut som berör destination och aktivitet. Taktiska beslut är den andra nivån och berör beslut kring turordning och plats för utförande av aktiviteter samt vägval för dessa aktiviteter. Den tredje nivån är de operationella besluten en fotgängare tar, dvs. ögonblicksbeslut för att exempelvis undvika kollisioner med andra trafikanter. Hoogendoorn och Bovy (2004) betonar att de olika nivåerna påverkar varandra; förväntade nyttor eller kostnader i de lägre nivåerna påverkar vilka val som görs i de högre nivåerna samtidigt som de högre nivåerna sätter villkor för beslutsmöjligheter i de lägre nivåerna i beteendestrukturen. När det gäller studier kring fotgängares vägval är det den taktiska beslutsnivån i strukturen som studeras. Enligt Papadimitriou et al. (2009) kan den taktiska nivån även röra beslut som tas under promenaden då fotgängare ofta kan förändra sitt vägval beroende på de förhållanden som fotgängaren möter under sin resa. Fotgängares vägval är mer komplicerat jämfört med exempelvis bilförares vägval då det finns ett större antal vägval hos fotgängare; de kan välja var de korsar en väg och vilken sida av vägen de går på. Enligt Hoogendoorn och Bovy (2004) är det därför nödvändigt med en modell som kan beskriva vägvalet där individen har en oändlig mängd alternativ och de har i sin studie tagit fram en modell som baseras på att fotgängare optimerar sin förväntade nytta genom sina vägval. Denna nyttofunktion för fotgängare består av utbytet mellan nyttan att genomföra aktiviteter på en viss plats och den förväntade kostnaden. Besluten tas på den taktiska nivån och påverkas av omgivningen och miljön de promenerar i samt individuella faktorer såsom attityder och tidspress. Olika vikter används för hur viktig en stimulerande omgivning är och dessa vikter varierar beroende på ärende eller situation. För en shoppingrunda får en stimulerande omgivning en större vikt jämfört med en fotgängare på väg till jobbet då restid är viktigare (Hoogendoorn och Bovy 2004). Agrawal et al. (2008) fann exempelvis i deras studie att pendlare värderar den kortaste vägen högre än någon annan faktor kring gångvägen. Pågående studier För närvarande pågår en pilotstudie vid VTI gällande fotgängares värderingar av gångvägar där följande frågor undersöks: 1. Vilken typ av väg (omgivning) föredrar fotgängare när de väljer väg? 2. Vad är fotgängare villiga att betala för att få mer attraktiva gångvägar (i form av trygghet, säkerhet etc.)? 3. Hur många kommer börja gå om det byggs mer attraktiva gångvägar? Pilotstudien har sin utgångspunkt i den omfattande studie kring cyklisters värderingar och efterfrågemodeller gällande cykling som genomförs vid VTI. När det gäller cyklisters värderingar av cykelväg har fyra olika typer av infrastruktur undersökts: blandtrafik, cykelfält, cykelbana vid väg och cykelbana ej i anslutning till bilväg. Denna ansats är inte direkt överförbar till gång eftersom det inte finns lika tydliga gångvägar för fotgängare – de kan ju ta sig fram i många olika miljöer. Här kan istället betoningen läggas på olika attribut i omgivningen som gör en viss gångväg attraktiv. Det är även viktigt att betona att olika faktorer är olika viktiga beroende på syftet med gångresan. Det är inte alltid som vägen med den kortaste restiden är den som väljs. Pilotstudien har så här långt bestått av en fokusgruppintervju för att ta reda på vilka faktorer som är viktiga för fotgängare när de väljer väg, en litteraturgenomgång över fotgängares beteende och en påbörjad enkätkonstruktion. Syftet med pilotstudien är främst att undersöka hur ovanstående frågor kan besvaras. Bland annat studeras vilka faktorer som innebär attraktiva gångvägar och vilka alternativa färdmedel det finns till gång. När det gäller gång är ju avståndet en starkt begränsande faktor, i ännu högre grad än vid cykling, och det kan finnas praktiska hinder till att inte välja bort bilen eller bussen och istället promenera. Eftersom gångresor skiljer sig så pass mycket från fordonsresor kanske det krävs andra metoder och avgränsningar än vad som tidigare använts. Vi tror dock att de ovanstående frågorna går att besvara och därför vill vi gärna gå vidare med en fördjupad studie. Projektgenomförande Den föreliggande studien inleds med en fördjupad litteraturstudie. Steg två är att ta fram lämpliga mått på ”walkability” (gångvänlighet) som kan användas när vi frågar trafikanter om deras värderingar. I pilotstudien används faktorer som kommit fram i gruppintervjun och genom en litteraturgenomgång, men detta steg är så pass viktigt att det bör få en större plats i den fördjupade studien. Steg tre består av att konstruera det instrument som ska användas i studien och steg fyra innebär att genomföra själva undersökningen. Troligtvis kommer den att bestå av en enkätundersökning men det får pilotstudien utvisa. Studien avslutas med avrapportering genom en vetenskaplig rapport och ett eller flera seminarium.Abstract: To encourage travels by foot it is important with studies of pedestrians’ behaviors and valuations. These studies can provide insight into what kind of routes and surroundings the pedestrians’ prefer and provide a basis for the types of interventions and actions that should be done to improve for current pedestrians as well as attract new. A hierarchic behavioral structure, based on the three decision levels, is a common approach when studying pedestrians’ decision making. The first level is the strategic level, and concerns decisions of destination and activity. The tactical level is the following and contains decision on activity scheduling, activity area choice as well as route-choice to reach activity areas. The third and final is the operational level, i.e. the walking behavior and quick decisions made during the walk to avoid collisions with other pedestrians. Hoogendoorn och Bovy (2004) emphasis that these different levels interact; expected benefits or costs in the lower levels affects the choices made in the higher levels. Meanwhile, the higher levels sets the conditions for the available options in the lower levels in the behavioral structure. When studying route-choice of pedestrians the focus is on the tactical level. According to Papadimitriou et al. (2009) the tactical level can also include decisions made during the walk, since in many cases the pedestrians can change their route-choice based on the conditions they meet along their way. In general, pedestrians route-choice is more complex than e.g. the route-choice of drivers since the pedestrians are faced with so many more options; i.e. they can choose where to cross a street and what side of the road they want to walk on etc. Therefore, according to Hoogendoorn och Bovy (2004), it is necessary with a model that can describe the route-choice where the individual has an indefinite amount of options. They have, in their study, developed a model which is based on the optimization of the utility of pedestrians’ route-choices. This utility function (pedestrian-specific) capture the trade-off between the achieved benefit from performing activities at a specific location and the predicted cost. The decision is made at the tactical level and is influenced by the surroundings and individual factors such as attitudes and time pressure. Different weights are used depending on the importance of a stimulating surrounding and these weights vary depending on errand and situation. As an example, a stimulating surrounding is given a greater weight for a shopping pedestrian compared to a commuting pedestrian, since in the latter case the travel time is more important (Hoogendoorn och Bovy 2004). This is also supported in Agrawal et al. (2008), as their study shows that the main factor for a commuting pedestrian is to find the shortest path. Ongoing studies Currently, VTI is conducting a pilot study on pedestrians’ values of sidewalks and footpaths. The following research questions are addressed: 1. What kind of routes (surrounding) do the pedestrians’ prefer? 2. What is the willingness to pay of pedestrians for more attractive routes (in the sense of safety, security etc.)? 3. How many new pedestrians will more attractive sidewalks and footpaths generate? The pilot study is based on an extensive study on cyclists’ values and the demand model for cyclists that is conducted at VTI. In the case of cyclists’ values, four different types of infrastructures have been surveyed: mixed traffic, bike lane, bike path by a road and bike path that is not connected to a road. This approach is not applicable in the context of pedestrians since there are so many options for them to choose between. In this case, it is more relevant to stress the different attributes of the surrounding that contributes to an attractive route. Further, it is important to stress the fact that different factors are of different importance depending on the cause of the travel. It is not always the case that the shortest path is the chosen one. In the pilot study, an interview with a focus group to retain important factors for pedestrians, a literature review on pedestrians’ behavior and a draft version of a questionnaire has so far been conducted. The aim of the pilot is mainly to investigate how the research questions mentioned above can be addressed. Among others, the factors that contribute to an attractive route have been studied and what the alternative transport modes could be. When it comes to walking, the distance is a vital limiting factor, in an even further extent than for biking, and there can be practical obstacles for choosing the car or public transport instead of walking. Due to the fact that a travel by foot is so different from a travel by a motorized vehicle it might be necessary to use another method and limitations then what previously have been used. However, we do believe that it is possible to answer the stated research questions and therefore we would like to continue with a more thorough study. Outline of the project The first step of the study is a more thorough literature review. The following step is to decide on a suitable measure of walkability which can be used in the questionnaire on the pedestrians’ values. In the pilot study similar factors are collected from a focus group interview and a literature review, however, since this is such a critical part it is considered as important to give this part an extra emphasis in this study. The third step consists of developing the instrument that will be used in the study and the following step four is the actual conducting of the survey. Probably it will be a questionnaire survey, but this is something that the pilot will give more input to. The final step is the dissemination; the results will be presented in a scientific paper and one or more seminars will be held.
Item type: