National Transport Library Research Database

Försök med viltvarnande kantstolpar (Evaluation of delineator posts equipped with wildlife detector)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2011-08-01 -- 2012-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2011/77216
Subject(s): Online resources: Abstract: Antalet viltolyckor har ökat kraftigt de senaste åren (+45 % på 5 år). Olyckorna medför stora kostnader, där endast älgolyckorna beräknas kosta samhället över 1 miljard årligen. Projektet syftar till att utvärdera ny teknik som varnar trafikanterna när vilt befinner sig i närheten av vägen. Viltvarnaren består av en kantstolpe utrustad med en rörelsesensor och lysdioder. Ett djur som närmar sig vägen kommer att aktivera lampan som då börjar blinka. Förhoppningen är att trafikanten ska bli mer uppmärksam och sänka farten. Del 1 av studien syftar till att studera konstruktionens hållbarhet, d v s om den klarar höga/låga temperaturer, salt, smuts, snöplogning och stolptvätt etc. Del 2 av studien syftar till att undersöka hur trafikanterna reagerar på varningen, d v s om de sänker hastigheten. Tekniken skulle kunna användas på vägavsnitt med stor koncentration vilt för att minska antalet påkörningar. Försökssträckan är förlagd till väg 266 ca 20 km söder om Falun, vilken är en av Dalarnas mest viltolycksdrabbade vägsträckor.Abstract: The number of wildlife accidents has risen sharply in recent years (+45% in 5 years). Accidents are costly, in which only the collisions with elk are estimated to cost society more than 1 billion annually. The project aims to evaluate new technology that alerts drivers when animals are close to the road. The wildlife detector consists of a delineator post equipped with an IR motion sensor and LEDs. An animal approaching the road will activate the lamp making it start flashing. The expectation is that drivers will be more attentive and slow down. Part 1 of the evaluation aims to study the system´s durability - if it can resist high/low temperatures, salt, dirt, snow plowing and washing, etc. Part 2 of the evaluation will explore how drivers react to this warning – if they lower their speed. The system could be used on road sections with a high concentration of wildlife to reduce the number of collisions. Test site is located at road 266 about 20 km south of Falun, which has a high frequency of wildlife collisions.
Item type: