Abstract: Historiskt har tillståndet på det svenska statliga vägnätet redovisats med spårdjup och ojämnheter i längsled. Successivt har dock nya mått och flera mått utvecklats för att beskriva tillståndet samtidigt som detaljeringsgraden ökat. Det innebär att komplexiteten ökar och att det blir svårare att få en överskådlig och lättfattlig bild av tillståndet. Det finns ett behov att kunna redovisa tillståndet på ett överskådligt sätt, samtidigt som varje enskilt mått behandlas vid ingenjörsmässiga bedömningar av åtgärdsval.
I detta projekt har ansatsen varit att redovisa tillståndet på ett mer överskådligt sätt väga samman enskilda mått till index som dels särskiljer olika funktionella och tekniska egenskaper men också gör en mer generell sammanvägning som beskriver vägarnas tillstånd med ett index samtidigt med en strävan att få en dynamisk modell där nya mått kan tillföras utan att äventyra kontinuteten.Abstract: A quantitative assessment of different aspects of pavement performance, through the implementation of performance indicators, can provide guidance regarding present and future needs in road pavement design and maintenance, at both regional and national levels.