National Transport Library Research Database

Utvärdering av bilinnehavsmodellen (Evaluation of car ownership model)

  • Frejinger, Emma
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2001-10-01 -- 2012-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2011/74609
Subject(s): Abstract: Bilinnehavets utveckling är en av de grundläggande faktorerna för trafikutvecklingen. Detta gäller såväl antalet bilar som vilka fordon som används. För närvarande behandlas detta i Sampers officiella versioner genom en individbaserad modell för in- och utträde ur bilägandet. Modellen beräknar sannolikheter baserade på olika socioekonomiska egenskaper samt bensinpriset, och skriver fram bilägandet från år till år baserat på befolkningsutveckling, inkomstutveckling och bensinprisutveckling.En styrka i modellen är att den är dynamisk. Svagheter är att den endast beaktar bensinpriset som policyvariabel och att den inte hanterar flerbilsinnehav. Modellen utvecklades av VTI i samband med Sampersutvecklingen och finns beskriven i VTI rapport 476 (2002). VTI har registerdata för bilinnehavets utveckling från 1995 till 2005 på individnivå och där även information om hushåll med hemmavarande barn över 18 år finns samt bostadens rut-koordinat. Dett data möjliggör således en validering av modellen, d.v.s. en jämförelse mellan nuvarande modells prognos och verkligheten. Projektet kommer att leverera en rapport som beskriver nuvarande bilinnehavsmodell styrkor och svagheter baserat på valideringsresultaten samt en sammanfattning av möjliga förbättringar som kan ligga till grund för en vidareutveckling av modellen. Vidare kommer projektet att leverera en vetenskaplig artikel som mer generellt diskuterar bilinnehavsmodeller och prognoser, presenterar resultat samt en enklare känslighetsanalys av exogena faktorer.Abstract: Car ownership development is one of the fundamental factors for development of traffic. This applies to the number of cars that the vehicles used. Currently this is treated in Samper official versions by an individual based model of entry and exit from car ownership. The model calculates probabilities based on different socio-economic characteristics, and gasoline prices, and write up car ownership from year to year based on population trends, income trends and development of gasoline prices. A strength of the model is that it is dynamic. Weaknesses is that it only takes into account the price of gasoline as a policy variable and does not handle multi-car ownership. The model developed by VTI when Sampersutvecklingen and is described in VTI Report 476 (2002). VTI registry data for car ownership development from 1995 to 2005 at the individual level and also provides information on households with dependent children over 18 years and are the property square-coordinate. This data therefore enable the validation of the model, ie A comparison between the current model's prediction and reality. The project will deliver a report describing the current car ownership model's strengths and weaknesses based on validation results and a summary of possible improvements that could be the basis for the further development of the model. Furthermore, the project will deliver a scientific article that discusses more generally car ownership models and forecasts, presents results and a simple sensitivity analysis of exogenous factors.
Item type: